Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Součastnost MHD v Žatci

 

Když si přečtete původní článek o Žatci, budete při jeho návštěvě mile překvapeni, co vše se změnilo.

 

3A3 6247
Sor C10.5 v zastávce Žatec, žel. st. dopravce DPÚK (nenechte se zmýlit cedulí ČSAD Česká Lípa). SPZ vozu je 3A3 6247.
Martin Fencl

 

Jak z obrázku může vyplynout, doby, kdy na MHD v Žatci jezdily Karosy řady 700, jsou dávno pryč. Dnes je veškerá doprava v režii značky Sor. Nejvíce vozů je typu C10.5, tedy klasických linkových vozů. O jejich vhodnosti na městský provoz můžeme polemizovat, nicméně dá se říci, že na tak malý provoz jsou dostačující.

 

Dále v provozu můžeme spatřit malý Sor C9.5, který bývá na lince zejména o víkendech, kdy klesne vytíženost spojů. Občas bývá na linkách v provozu i Ekobus City, což je Sor řady B10.5 přestavěný na pohon CNG. Velkou výhodou tohoto typu, kromě nesporné ekologii, jsou i troje dveře a tedy rychlejší vystupování cestujících v zastávkách. Matky s dětmi ocení zajisté více místa na kočárek než v linkovém autobuse.

 

IMG 2512

Ekobus City (B10.5) vjíždí do zastávky Klín Tesco. Tyto vozy mají elektronické panely, avšak používají se i papírové cedule.
Martin Fencl

 

Co se kupodivu příliš neměnilo, byla cena. Na MHD se tak můžete svést za pouhých 7 Kč, což z ní vedle např. Loun dělá jednu z nejlevnějších MHD v republice.

V Žatci fungují dvě linky. První z nich, linka 1, vede od žel. st. Žatec k centru (zastávka Nákladní AN je centru a autobusovému nádraží nejblíže), dále pokračuje na jih města k poliklinice (zst. Poliklinika) a dále některé spoje jedou do zastávky Klín Tesco a některé pokračují na konečnou do Bezděkova. Několik nepravidelných spojů poté zajíždí k železniční stanici Žatec západ a k chmelařství, podle směn jezdí pár spojů k podnikům Prefa a Koito. Tato linka jezdí v provozu celoročně.

 

Linka č. 2 jezdí naopak pouze ve školní dny a tvoří jakousi posilu lince 1. "Dvojka" má okružní vedení, přičemž začíná a končí vždy v zastávce žel. st. Z ní pokračuje do centra, k poliklinice a zpět. Obě linky jezdí velmi slušně vytížené.

 

IMG 4507

Sor C9.5 v zastávce Žatec, žel. st. Zde končí obě linky MHD.
Martin Fencl

Dopravcem na linkách MHD je DPÚK, a.s., někdejší největší severočeský dopravce. Po dopravní krizi v roce 2006 a jeho pádu dopravce zajišťuje ve dvou městech provoz městské hromadné dopravy (Žatec a Louny), v létě jezdí linku ZOO v Praze a provozuje na severu Čech několik meziměstských a dálkových linek, jedna linka pak je v Karlovarském kraji částečně v režimu ZDO (linka Kadaň - Karlovy Vary).

 

IMG 2204

Sor C10.5 na lince 2 míří k zastávce u plynárny.
Martin Fencl

Jak už jsem zmínil, spoje jezdí poměrně slušně obsazené, k čemuž přispívá velká četnost spojů a i relativně přehledné linkové vedení. Přesto by se možná po letech hodila revize zajíždění linek MHD na různá sídliště. V sousedních Lounech jezdí také nízkopodlažní Ekobusy, v Žatci je zatím poslední novinkou nasazení městského Soru B10.5, který dopravce předtím nasazoval na MHD v Litoměřicích (od roku 2012 zde jezdí dopravce BusLine). V novinách se také nedávno spekulovalo o novém výběrovém řízení na dopravce.

 

Na začátku jsem psal, že v Žatci to vypadá lépe než při poslední návštěvě. Když se podíváte na tuto fotku odshoda v původním článku a na fotku níže, musíte uznat, že se Žatec mění, a k lepšímu.

 

IMG 2210

Linkový Sor C10.5 DPÚK v zastávce Žatec, Autobusové nádraží. Za ním se vzpíná modernizovaný Hotel Černý Orel. Stálým nedostatkem je absence toalet a krytého přístřešku pro cestující.
Martin Fencl

Kalendář akcí

loader