Get Adobe Flash player

Třinec

Město

Dominanta Třince - Třinecké železárny
Dominanta Třince - Třinecké železárny.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Město Třinec leží ve Slezsku v Podbeskydské pahorkatině na řece Olši v blízkosti státních hranic s Polskem. Administrativně spadá do Moravskoslezského kraje a okresu Frýdek-Místek. V současné době má přibližně 38 000 obyvatel a funguje zde zejména průmysl hutnický (Třinecké železárny), dále elektrotechnický, strojírenský, sklářský a dřevozpracující. V obyvatelsku je silně zastoupena polská (22,3%) a slovenská (4,9%) národnostní menšina.

Silniční doprava

Autobusové nádraží v Třinci
Autobusové nádraží v Třinci.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Třincem prochází silnice 1. třídy číslo I/11 Hradec Králové - Ústí nad Orlicí - Vamberk - Žamberk - Jablonné nad Orlicí - Šumperk - Rýmařov - Bruntál - Opava - Ostrava - Havířov - Český Těšín - Třinec - Jablunkov - Mosty u Jablunkova (státní hranice se Slovenskem) a I/68 Horní Tošanovice - Hnojník - Třinec a silnice 2. třídy II/468 Český Těšín - Třinec a II/476 Třinec - Horní Líštná (státní hranice s Polskem).
Garáže BUSu Slezsko na Starém Městě
Garáže BUSu Slezsko na Starém Městě.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Jediným provozovatelem vnitrostátních linek regionální a dálkové autobusové dopravy v Třinci je BUS Slezsko, a.s. Provoz linek na Slovensko zajišťují také Slovenské automobilové opravovne, a.s. (Lučenec), SAD Prievidza a.s. a SAD Michalovce a.s. BUS Slezsko jezdí také do Polska, ale pouze v sobotu.
Autobusové nádraží se nachází v centru města v docházkové vzdálenosti železniční stanice. Významnými zastávkami jsou také Aut. st. pod Kanadou, Železárny hl. brána nebo Železniční stanice.
SOR C 10.5 na konečné linky 5 Autobusová stanice.
SOR C 10.5 (3T3 5013) na konečné linky 5 Autobusová stanice.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007

Železniční doprava

Výpravní budova ŽST Třinec uvedená do provozu v roce 1957
Výpravní budova ŽST Třinec uvedená do provozu v roce 1957.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Třincem prochází jediná železniční trať, číslo 320 Bohumín - Dětmarovice - Petrovice u Karviné / - Karviná - Český Těšín - Třinec - Mosty u Jablunkova - Čadca (součást košicko-bohumínské dráhy). Železniční křižovatkou je blízký Český Těšín. Trať 320 je dvoukolejná a elektrifikovaná a jsou po ní kromě osobních (zastávkových) vlaků vedeny i rychlíky a vlaky EuroCity a InterCity, které v Třinci zastavují všechny.
Železniční stanice Třinec leží v docházkové vzdálenosti centra města. Kromě ní se na území města nachází ještě zastávka Třinec - Konská.

Městská hromadná doprava v roce 2007

Karosa B 952E přijíždí na lince 12 na autobusové nádraží
Karosa B 952E (2T7 6517) přijíždí na lince 12 na autobusové nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Provoz městské hromadné dopravy v Třinci je zajišťován autobusy dopravce BUS Slezsko, a.s. se sídlem Staré Město 93, Třinec. Jedná se o následnickou organizaci bývalého dopravního závodu 702 Český Těšín krajského národního (od roku 1988 státního) podniku ČSAD Ostrava v autobusové dopravě, pod současným názvem působící od roku 2002. V letech 2002 - 2006 byl jediným akcionářem společnosti BUS Slezsko Connex Transport AB nebo později Connex Czech Holding a.s., většina autobusů dopravce proto nese výrazná označení "Connex". Od roku 2006 se táž vlastnická společnost nazývá Veolia Transport Česká republika a.s. a nápisy "Connex" na vozech už tak bez vztahu k názvu dopravce i jeho vlastníka pozbývají smyslu.
Karosa-Renault CityBus 12M na konečné linky 1 Autobusová stanice.
Karosa-Renault CityBus 12M (FMA 86-81) na konečné linky 1 Autobusová stanice.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
V provozu je šestnáct autobusových linek MHD označených souvislou číselnou řadou 1 - 16 (licenční čísla jsou 866 201 - 216).
Linky 1 a 2 mají v pracovní dny maximálně čtyři spoje za hodinu a mimo pracovní dny pouze několik spojů, na linkách 3, 4 a 6 - 8 jedou v pracovní dny nejvíce tři spoje za hodinu a jindy nanejvýš jeden do hodiny, obvykle však ještě méně. V pracovní dny maximálně dva a jindy maximálně jeden spoj za hodinu jsou vedeny na linkách 5, 12 a 13. Linky 9 a 10 jedou celotýdně pouze v ranní, odpolední a večerní špičce, kdy má v pracovní dny linka 9 maximálně osm a linka 10 maximálně pět spojů za hodinu, jindy nejvýš dva.
Karosa B 732 na lince 12 v zastávce Autobusová stanice.
Karosa B 732 (KIA 68-70) na lince 12 v zastávce Autobusová stanice.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Linky 11 a 14 mají celotýdně pouze několik spojů za den. Linka 15 je v provozu v pracovní dny pouze večer od 18.30 do 22.30 hodin, mimo pracovní dny pak celodenně. Většinou na ní jedou tři spoje za hodinu. Bezplatná linka 16 k obchodnímu centru TESCO jezdí od pondělí do soboty (bez ohledu na to, je-li některý z těchto dnů státem uznaným svátkem), a to pouze dopoledne v rozsahu až dvou spojů za hodinu. V neděli nejede.
Intervaly na linkách MHD jsou většinou nepravidelné. Všechny linky mají několik variant trasy.
SOR BN 12 vyjíždí na lince 3 ze zastávky Železniční stanice.
SOR BN 12 (4T2 4038) vyjíždí na lince 3 ze zastávky Železniční stanice.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
 Karosa B 732 (KIA 61-77)  s kulatou zádí projíždí na lince 16 zastávkou Městský úřad.
Karosa B 732 (KIA 61-77) s kulatou zádí projíždí na lince 16 zastávkou Městský úřad.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007

Tarif a odbavování v roce 2007

Do autobusů městské dopravy se nastupuje předními dveřmi a vystupuje se dveřmi ostatními. Jízdné je možno platit buď jednotlivě v hotovosti nebo čipovou kartou nebo je možno cestovat na předplatní časovou jízdenku, která je nahrána rovněž na čipové kartě. Jedna libovolně dlouhá jízda bez přestupu stojí při platbě v hotovosti 10,- a čipovou kartou 7,- Kč, zlevněné jízdné a dovozné činí 5,- resp. 3,50 Kč, důchodci starší 65 let platí 7,50 resp. 5,20 Kč. Měsíční občanská časová jízdenka stojí 220,- Kč, zlevněná pro děti, žáky a studenty do 26 let 110,- a pro důchodce nad 65 let 165,- Kč. Čtvrtletní občanskou jízdenku lze pořídit za 600,- Kč, zlevněnou za 300,- nebo 450,- Kč. Důchodci nad 70 let mohou využít roční jízdenku za 300,- Kč.

Vozový park

Karosa C 734 na lince 3 na autobusovém nádraží.
Karosa C 734 (FMA 52-28) na lince 3 na autobusovém nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Provoz na linkách MHD je zajišťován autobusy městského trojdvéřového provedení s podlahou v normální úrovni typů Karosa B 732, B 952 a B 952E a nízkopodlažními Karosa-Renault CityBus 12M a SOR BN 12 a autobusy linkového dvoudvéřového proevdení typů Karosa C 734 a C 934 a SOR C 9.5 a C 10.5.
Karosa B 952 na lince 4 na autobusovém nádraží
Karosa B 952 (FMB 23-99) na lince 4 na autobusovém nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Autobusy městského provedení jezdí v červeno-bílém nátěru, a to buď (dnes již zřídka) v továrním se dvěma červenými pruhy nebo s jediným barevným pruhem ve spodní části vozu, případně v modro-bílém laku s jedním pruhem. Linkové autobusy jsou modro-bílé s jedním nebo dvěma pruhy. Na některých vozech jsou umístěny reklamní samolepky, autobus obsluhující linku 16 jezdí v celovozovém reklamním nátěru TESCO.
Za pozornost stojí, že všechny autobusy jsou vybaveny digitálními orientacemi.
SOR C 9.5 na lince 14 na autobusovém nádraží.
SOR C 9.5 (2T7 6512) na lince 14 na autobusovém nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007

Zastávky a jízdní řády

Označníky zastávek MHD
Označníky zastávek MHD zleva Rozcestí k železniční stanici a Autobusová stanice.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Zastávky MHD jsou obvykle osazeny označníky jednotyčové žlutě natřené konstrukce, u kterých se tyč rozdvojuje a vytváří ovál, do kterého je vložen terč s vyobrazením autobusu, deska s názvem zastávky a čísly zastavujících linek a deska s vylepenými jízdními řády, pokud není umístěna v čekárně. Na autobusovém nádraží a autobusové stanici pod Kanadou jsou rozmístěny pouze desky se schématem sítě a jízdním řádem přichycené na konstrukci zastřešení nebo dvoutyčové konstrukci. Čísla stanovišť a písmena nástupišť jsou uvedena na autobusovém nádraží na cedulích upevněných k zastřešení, pod Kanadou přímo nad deskou s jízdními řády. Údaje o číslech zastavujících linek, které by zpřehlednily orientaci, bohužel chybí.
Jízdní řády linek 1 a 2
Jízdní řády linek 1 a 2.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Schéma linek MHD a jízdní řád linky 16
Schéma linek MHD a jízdní řád linky 16.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Jízdní řády linek 1 - 15 jsou městského provedení, tj. s uvedením odjezdů spojů pouze z aktuální zastávky v tabulce vedle seznamu zastávek. Případné odlišnosti trasy jednotlivých spojů jsou označeny písmeny za časy odjezdů. Spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla jsou označeny piktogramem invalidy na vozíku. Linka 16 používá jízdní řád shodného provedení s regionální autobusovou dopravou, který však má v záhlaví mezi licenčním číslem a trasou linky uvedeno "MHD Třinec - linka č.16 - ". V jízdním řádu není uvedena kilometráž, která nemá z hlediska tarifu význam.
Karosa C 934 nasazená na linku 13 odjíždí z autobusového nádraží.
Karosa C 934 (FMA 88-48) odjíždí na lince 13 z autobusového nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007
Karosa B 732 u autobusového nádraží.
Karosa B 732 (KIA 61-78) s kulatou zádí na lince 8 u autobusového nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 28. srpna 2007

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader