Get Adobe Flash player

Třeboň

Masarykovo náměstí
Masarykovo náměstí v Třeboni.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005

Město

Město Třeboň leží v Jihočeském kraji v okrese Jindřichův Hradec v Třeboňské pánvi u rybníka Svět. V současné době má zhruba 9 000 obyvatel a funguje zde průmysl textilní a potravinářský. Nacházejí se zde lázně, kde se léčí choroby pohybového ústrojí. Pro město a okolí má velký význam turistický ruch. Historické centrum města je městskou památkovou rezervací.

Silniční doprava

Autobus MAN SL232 dopravce ČSAD Jihotrans na lince do Českých Budějovic.
Autobus MAN SL232 (CBA 83-36) dopravce ČSAD Jihotrans na lince do Českých Budějovic na autobusovém nádraží v Třeboni.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Třeboní procházejí silnice 1. třídy číslo I/24 Veselí na Lužnicí - Lomnice nad Lužnicí - Třeboň - Halámky (st. hranice) a I/34 Koclířov (napojení na I/35) - Svitavy - Hlinsko - Polička - Ždírec nad Doubravou - Česká Bělá - Havlíčkův Brod - Humpolec - Pelhřimov - Kamenice nad Lipou - Jindřichův Hradec - Třeboň - České Budějovice a 2. třídy II/154 Třeboň - Nové Hrady - Kaplice a II/155 Třeboň - Borovany - Římov - Český Krumlov.
Nejvýznamnějším dopravcem v regionální a dálkové autobusové dopravě v Třeboni jsou ČSAD Jindřichův Hradec a.s. a ČSAD Jihotrans a.s., z dalších stojí za zmínku např. brněnský Tourbus, a.s.

Železniční doprava

Třeboní prochází jediná železniční trať, a to číslo 236 Veselí nad Lužnicí - Třeboň - České Velenice - Gmünd. Tato trať je jednokolejná a neelektrifikovaná a v úseku přes Třeboň jsou po ní vedeny pouze osobní (zastávkové) vlaky. Kromě železniční stanice Třeboň se na území města nachází ještě zastávka Třeboň lázně.

Městská hromadná doprava v roce 2005

Autobus SOR na autobusovém nádraží.
SOR C 9.5 (JHH 51-93) na lince MHD na autobusovém nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Městskou hromadnou dopravu v Třeboni provozuje dopravce ČSAD Jindřichův Hradec a.s., provozovna Třeboň. Samostatný státní podnik ČSAD Jindřichův Hradec byl vytvořen v roce 1990 osamostatněním bývalého dopravního závodu 203 krajského státního (do roku 1988 národního) podniku ČSAD České Budějovice. Jako akciová společnost funguje od roku 1994. V současné době je součástí skupiny ICOM Transport.
 Autobus SOR na Masarykově náměstí.
Autobus SOR C 9.5 (JHH 51-93) projíždí na lince MHD Masarykovým náměstím.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Městská hromadná doprava je tvořena jedinou autobusovou linkou, která je označena licenčním číslem 340 300. V jízdním řádu není linka jako městská doprava vyznačena a nepoužívá ani odlišné – městské zastávkové označníky. Na autobusovém nádraží je stanoviště MHD označeno nápisem "Místní doprava Třeboň". Staví zde však také jedna regionální linka, která nemá s městskou dopravou nic společného.
Trasa linky je uvedena v následující tabulce (nejsou vypsány všechny zastávky a vyznačeny varianty trasy jednotlivých spojů):
340 300 Stará Hlína - Nová Hlína - U myslivny - Na Kopečku - Žel. zast. - Husova - Aut. nádr. - Lázně Aurora - Žel. st. - Břilice, točna - Přeseka - Aut. nádr. - Schwarz. hrobka - Domanín - Branná - Hrachoviště - Cep - Mladošovice - Jílovice, Kojákovice - Mladošovice
Jízdní řád linky MHD Třeboň
Jízdní řád linky MHD Třeboň - licenční číslo 340 300.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Celou trasu linky však žádný spoj neprojíždí. Provoz s tarifem městské hromadné dopravy je zaveden pouze v úseku mezi zastávkami Stará Hlína a Aut. nádr. (druhé zastavení). Příměstský úsek trasy do Mladošovic není považován za městskou dopravu a platí na něm odlišný tarif (určený kilometráží a společný s regionálními a dálkovými linkami dopravce). Vyčlenění z linky MHD by přehlednosti provozu rozhodně prospělo.
Linka je v provozu pouze v pracovních dnech v době přibližně od 5.00 do 18.00 hodin. Nejčastěji projížděný úsek vede od zastávky Na Kopečku přes železniční stanici na autobusové nádraží (3 km), poměrně čilý provoz městského charakteru je však v celém úseku Stará Hlína - Žel. st. - Aut. nádr. - Žel. st. - Aut. nádr. (maximálně 8 km, k železničnímu a zároveň i autobusovému nádraží skutečně některé spoje zajíždějí dvakrát). Autobusy jezdí ve špičce v nepravidelném intervalu 1 - 2 spoje za hodinu, v dopravním sedle 1 spoj za hodinu až dvě. Provoz linky je po dobu letních prázdnin velmi odlišný od zbytku roku, takže každý spoj "zdobí" v jízdním řádu číslice s poznámkou o časovém rozsahu provozu. Několik spojů je označeno jednotlivě také číslicemi 1 - 5 "jede v pondělí" - "jede v pátek".
Celkově je provoz linky MHD nepřehledný, na některých mapách města je linkové vedení velkou změtí čar.
Interiér autobusu SOR.
Interiér autobusu SOR C 9.5 (JHH 51-93) nasazeného na linku MHD.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Tarif městské hromadné dopravy v Třeboni je naprosto kuriózní: jako v jediném městě v ČR je pro všechny cestující jízda autobusem MHD zdarma. Provoz linky plně hradí město. Do autobusu MHD se přesto nastupuje předními dveřmi a cestující jsou povinni oznámit řidiči cílovou zastávku, kterou si řidič zadá do pokladny, aniž by vydal jízdenku. Počet cestujících mezi jednotlivými zastávkami je tak sledován a provoz linky může být podle poptávky upravován.
Příměstské spoje linky 340 300 jsou pouze dva: jeden ráno těsně před 5. hodinou z Jílovic, Kojákovic přes Mladošovice, Domanín a kolem Schwarzenberské hrobky na autobusové nádraží (13 km) a druhý v 17.30 z autobusového nádraží přes Brannou, Hrachoviště, Cep a Jílovice, Kojákovice do Mladošovic (18 km). S městskými spoji se příměstské stýkají pouze konečnou zastávkou na autobusovém nádraží.
SOR C 9.5 u železniční stanice.
SOR C 9.5 (JHH 51-93) na lince MHD před železniční stanicí.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Tím, že je městský úsek linky 340 300 pro cestující zdarma, se dopravce ani město vůbec nechlubí. V jízdním řádu je uvedeno pouze "Na lince platí tarif vyhlášený dopravcem ČSAD Jindřichův Hradec a.s."
Linka MHD projíždí i historickým centrem města, do kterého vjíždí úzkou branou a druhou úzkou branou v opevnění z něj vyjíždí. Projíždí i historickým Masarykovým náměstím, na kterém se však z prostorových důvodů nenachází zastávka a je umístěna za rohem v Husově ulici, podle které je také pojmenována.
Provoz linky je zajišťován autobusy dvoudvéřového linkového provedení, které mohou být značek Karosa, SOR a Mercedes-Benz.
V září roku 2007 byla „MHD“ Třeboň opět zpoplatněna. Jízdní řád MHD z roku 2008 si můžete stáhnout zde.

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader