Get Adobe Flash player

Trolejbus 24Tr IRISBUS

 Prototyp trolejbusu 24Tr byl po svém předvedení v létě 2004 v ulicích Mariánských Lázní odprodán do tohoto města, aby tak symbolicky zahájil nové - snad lepší období v nejkrásnějším trolejbusovém provozu na světě
Prototyp trolejbusu 24Tr byl po svém předvedení v létě 2004 v ulicích Mariánských Lázní odprodán do tohoto města, aby tak symbolicky zahájil nové a snad lepší období v jednom z nejkrásnějších trolejbusových provozů na světě.
Foto Michal Skala (29. 6. 2004)

Prezentace prototypu trolejbusu 24Tr

Ve čtvrtek 25. září 2003 se v prostorách plzeňské škodovky v Doudlevcích uskutečnila oficiální prezentace nového trolejbusu Škoda 24Tr. Několik desítek návštěvníků, především z řad novinářů a zástupců jednotlivých dopravních podniků, si tak mohli nejen prohlédnout nové vozidlo, ale i účastnit se jedné ze dvou krátkých jízd - trasa Doudlevce - Bory byl určena představitelům dopravních podniků, druhá jízda ukončená na smyčce Tyršův most pak zástupcům tisku a televize.
    Prototyp trolejbusu 24Tr na nádvoří doudlevecké Škodovky, kam se výroba trolejbusů vrátila po 43 leté přestávce
Prototyp trolejbusu 24Tr na nádvoří doudlevecké Škodovky, kam se výroba trolejbusů vrátila po 43 leté přestávce.
Foto Martin Janda (25. 9. 2003)
Nový trolejbus vznikl ve spolupráci dvou českých firem - Karosa Vysoké Mýto a Škoda Electric Plzeň. Karosa dodala karoserii - na první pohled jde o karoserii běžného autobusu Citybus, tahle však pochází z CNG-verze autobusu, má tedy zesílenou konstrukci střechy, na níž je umístěn kontejner s elektrickou výzbrojí. Tu vyrobil závod firmy Škoda v Plzni-Doudlevcích a jde o výrobek vycházející z elektrické výzbroje, použité v trolejbusech pro americký Boston. V Doudlevcích by také měla probíhat finální montáž, kdy bude do karoserií dodaných z Vysokého Mýta zabudována elektrická výzbroj, trolejbus byl následně oživen a vyzkoušen v plzeňských ulicích i s cestujícími. V zadní části vozu jsou zabudovány baterie (v případě zájmu možno i dieselagregát), které umožňují krátkou jízdu vlastní silou mimo trolejové vedení - vlastnost užitečná jak při výlukách, tak i při různých provozních mimořádnostech. Trolejbus bude nabízen pod dvěma názvy - Škoda 24Tr Irisbus v zemích, kde má již Škoda vybudované pozice, především v zemích Evropské unie pak bude název znít Irisbus Škoda 24Tr.
  Nový trolejbus vyjíždí z vrat domovské továrny
Nový trolejbus vyjíždí z vrat domovské továrny
Foto Martin Janda (25. 9. 2003)

Zkušební provoz prototypu trolejbusu

Prototyp trolejbusu 24 Tr byl v pátek 19. září 2003 převezen do trolejbusové vozovny plzeňského dopravního podniku, kde proběhlo oživení. V pondělí 22. září vyjel vůz poprvé vlastní silou do ulic a podnikl několik jízd po trase vozovna - Doudlevce - Tyršův most, následně byl převezen zpět do mateřského závodu v Doudlevcích. V průběhu dalších dvou měsíců absolvoval typové zkoušky, jde o sérii několika desítek zkoušek z oblasti elektrotechnické a mechanické, stejně jako například měření hluku. Doba trvání zkoušek je v tomto případě kratší, než je obvyklé, a to právě díky použití již ověřené karoserie, zkoušky se proto zaměří především na elektrickou výzbroj. Snahou je, aby trolejbus odpovídal jak českým normám, tak i normám platným v západní Evropě. Poté Drážní úřad povolil zkušební tříměsíční provoz s cestujícími, během této doby nesmělo na vozidle dojít k žádné závažné poruše, ta by vedla k opakování celého zkušebního provozu. Následuje získání homologačního listu a zahájení sériové výroby. K tomu by mělo dojít během léta 2004, kdy se očekává výroba dvaceti kusů, v dalších letech by se produkce měla pohybovat v závislosti na poptávce mezi 30 a 100 kusy ročně. V roce 2004 se také připravuje výroba prototypu kloubové verze, označené jako Škoda 25Tr, elektrická výzbroj je totiž koncipována tak, aby jí bylo možno bez větších změn použít v krátké i kloubové verzi trolejbusu.
Trolejbus typu T11 v Jáchymově
Prototyp trolejbusu 24Tr zastavil během předváděcí jízdy pro novináře v obratišti Tyršův most.
Foto Martin Janda (25. 9. 2003)

Škoda Ostrov versus Škoda Elektric aneb jak to dopadlo.........

Po představení trolejbusu se nabízela otázka, co bude s výrobou trolejbusů v Ostrově. I na tu měli však zástupci podniku Škoda při první presentaci vozu odpověď: "Nový trolejbus je určen především pro střední a západní Evropu. V Ostrově by měla i nadále pokračovat výroba předchozích typů 14Tr, 15Tr, 21Tr a 22Tr, které jsou určeny pro trhy ve střední a východní Evropě." V žádném případě by prý ale nemělo jít o konkurenta pro doudlevecký závod firmy Škoda, naopak - ostrovská škodovka prý bude zajišťovat prodej a odbyt, společně s doposavad vyráběnými vozy. Dodejme jen, že Ostrov vyráběla ročně asi 50 nových trolejbusů (údaj z let 2002 - 2003), z nichž jde polovina na export. Světový trh s trolejbusy si ročně vyžádá výrobu 100 až 400 kusů, Škodovka tedy pokrývá asi 10 až 50 % poptávky. Nerovnoměrnost poptávky v jednotlivých letech je pak dána tím, že zatímco v Čechách obnovují dopravní podniky svůj vozový park průběžně, v některých zahraničních městech je obvyklé nakupovat vozidla jednou za několik let, počet kusů takové dodávky dosahuje několik desítek. Pro srovnání - roční produkce Karosy činí 1500 kusů (jde o celkovou produkci, tedy nejen městské, ale i linkové a dálkové autobusy), z toho jde více než 70 % na export. A jak to dopadlo? To už asi všichni víme. Škoda Ostrov k 30. 6. 2004 zavřela své brány a výroba trolejbusů 14Tr, 15Tr, 21Tr a 22Tr tím byla definitivně uzavřena ...

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader