Get Adobe Flash player

statistika

Statistika - seznamy vozidel od českých výrobců

 

Na této stránce nabízíme ke shlédnutí a stažení několik zajímavých excelových tabulek, obsahujících seznamy vyrobených tramvají, trolejbusů a autobusů od jednotlivých českých výrobců. Část z nich vytvořil Jiří Hertl, v současné době zajišťují jejich aktualizaci a doplňování Tomáš Zavadil a Jan Přibyl.
 
Vozy jsou setříděné podle výrobních čísel, z tabulky si ale můžete zjistit také rok výroby, přesné typové označení, majitele vozidla, přidělená evidenční čísla u jednotlivých provozovatelů a také rok vyřazení.
 

Škoda - přehled tramvají - aktualizováno 28.10.2004

 

ČKD - přehled tramvají - aktualizováno 8.11.2004

 

Škoda - přehled trolejbusů a autobusů - aktualizováno 22.8.2004

 

TRIO - přehled tramvají - aktualizováno 8.11.2004       

 

Solaris - přehled trolejbusů a autobusů - aktualizováno 23.12.2006                       

 

Tatra - přehled trolejbusů

 

Karosa Šx 11 - přehled vyrobených kusů - aktualizováno 23.1.2009

 

Karosa řady 700 - aktualizováno 20.8.2008

 

Karosa řady 900 - aktualizováno 10.11.2008

 

Karosa C943 - aktualizováno 15.11.2010

 

Irisbus Ares - aktualizováno 20.11.2006

 

Irisbus Citelis - aktualizováno 16.4.2007


Karosa řady Citybus - aktualizováno 8.1.2005


Sor - přehled autobusů - aktualizováno 8.7.2010


Sor - přehled trolejbusů - aktualizováno 8.7.2010


Tedom - přehled autobusů - aktualizováno 8.7.2009


Mercedes - Benz O530 Citaro - přehled autobusů v ČR a SR - aktualizováno 8.7.2009


Ekobus - přehled autobusů v ČR a SR - aktualizováno 1.3.2012

 

Seznamy jsou to určitě zajímavé a cenné, jen jednu chybičku mají. Nejsou kompletní, nejsou aktuální - a nikdy nebudou. Škodovka vyprodukovala více než třináct tisíc trolejbusů, z bran závodu ve Vysokém Mýtě vyjelo více než 36 tisíc karos série 700 a dnes se s nimi můžeme setkat snad ve všech částech světa. České trolejbusy jezdily a jezdí v Německu, Polsku, bývalém SSSR, Maďarsku, Rumunsku.... A Karosy? Některé z nich se nám zatoulaly až do Mongolska. Těžko můžeme uhlídat osud každého jednotlivého vozidla.
 

Tvůrci seznamů

A kdo za to všechno může? Všichni níže jmenovaní se větší či menší měrou zasloužily na těchto obsáhlých seznamech. Všem patří zasloužený dík. Pokud jsme v přehledu na někoho zapoměli, předem se omlouváme a ihned po upozornění provedeme nápravu.
Jiří Hertl (+), Martin Janda, Jan Přibyl, Tomáš Zavadil, Jaroslav Veselý, Petr Šašek,
Jan Černý, Jiří Kohout, Václav Boček, Martin Fencl, Zdeněk Sýkora, Mirek Zíka, Tomáš Studený, Martin Hrba, Jakub Hötzel, Ján Macik, Josef Saska a další.
Pokud máte k dispozici jakékoliv doplňující informace, nenechávejte si je pro sebe a pošlete je na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. "> Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. "> Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Vaše údaje budou doplněny do seznamů a při nejbližší příležitosti zveřejněny na této stránce, samozřejmě i s uvedením jména výše.
A pokud byste se také rádi podíleli na obsáhlejším doplňování statistik, ale nevíte, kde a jak se dají výrobní čísla zjistit, podívejte se na návod.
 
Malá prosbička pro naše přispěvatele: v žádném případě nedoplňujte informace, které jste sami získali, do našich tabulek! Pošlete nám tyto informace raději samostatně, my už je tam doplníme sami. (Zkuste si představit, že se nám tu sejde třeba pět souborů o třiceti tisících řádcích s komentářem "Něco jsem vám tam doplnil." Sjednotit všechny ty změny do jednoho souboru není prostě v našich silách.)
 

Přehledy vozidel podle dopravců 

 

Zde si můžete stáhnout některé seznamy dle dopravců. Zájemcům o další dopravce lze doporučit Seznam autobusů.

 

DPP - přehled autobusů - rok 2005

 

DPP - přehled trolejbusů - rok 2005

 

František Pytlík - BUS Vysočina - aktualizováno 12.4.2005

 

DPKV 1989 - 2012 - aktualizováno 22.3.2012

 

Seznamy dopravců PID najdete zde.

Přílohy:
Download this file (DPKV 1989 - 2009.xls)DPKV[Přehled autobusů]636 Kb
Download this file (Ekobus - seznam.xlsx)Ekobus[Seznam Ekobusů v ČR a SR]13 Kb
Download this file (Karosa C943.xls)Karosa C943[Přehled vyrobených typů]20 Kb
Download this file (statistika_cz_citaro.zip)Mercedes - Benz O530 Citaro[Přehled autobusů v ČR a SR]10 Kb
Download this file (statistika_dopravci_busvysocina.zip)František Pytlík[BUS Vysočina]52 Kb
Download this file (statistika_dopravci_dppraha_bus.zip)DP hlavního města Prahy[Přehled autobusů]395 Kb
Download this file (statistika_dopravci_dppraha_trol.zip)DP hlavního města Prahy[Přehled trolejbusů]20 Kb
Download this file (statistika_vc_ares.zip)Irisbus[Přehled řady Ares]12 Kb
Download this file (statistika_vc_astra-anitra_v11.zip)Škoda[Přehled tramvají]21 Kb
Download this file (statistika_vc_citelis.zip)Irisbus[Přehled řady Citelis]47 Kb
Download this file (statistika_vc_citybus_v01.zip)Karosa[přehled řady Citybus]208 Kb
Download this file (statistika_vc_ckd_v10.zip)ČKD[Přehled tramvají]1241 Kb
Download this file (statistika_vc_karosa700_v101108.zip)Karosa[Přehled řady 700]731 Kb
Download this file (statistika_vc_karosa900_v101108.zip)Karosa[Přehled řady 900]140 Kb
Download this file (statistika_vc_karosa_s11.zip)Karosa[Přehled autobusů řady Šx 11]496 Kb
Download this file (statistika_vc_skoda_trol_v08.zip)Škoda[Přehled trolejbusů a autobusů]703 Kb
Download this file (statistika_vc_solaris.zip)Solaris[Přehled trolejbusů a autobusů]19 Kb
Download this file (statistika_vc_sor.zip)Sor[Přehled autobusů]216 Kb
Download this file (statistika_vc_tatra_trol.zip)Tatra[Přehled trolejbusů]12 Kb
Download this file (statistika_vc_tedom.zip)Tedom[Přehled autobusů]20 Kb
Download this file (statistika_vc_trio_v11.zip)TRIO[Přehled tramvají]9 Kb
Download this file (statistika_vc_trsor.zip)Sor[Přehled trolejbusů]7 Kb

Jak zjistit výrobní číslo

.....aneb rady a návody pro začínající špióny

Tato stránka by měla sloužit jako návod pro všechny, kdo by chtěli rozšířit řady našich spolupracovníků, kteří nám pomáhají doplňovat informace do seznamů trolejbusů a autobusů provozovaných nebo vyrobených v České republice.

VIN

VIN (identifikační číslo vozidla) je číslo, které jednoznačně identifikuje motorové vozidlo. Dozvíme se z něj, kdo je výrobcem vozidla, kdy a pod jakým výrobním číslem bylo vozidlo vyrobeno a také označení typu.
více o VIN (anglicky)
Uveďme nyní několik příkladů z našich luhů a hájů, z nichž je patrný smysl jednotlivých částí čísla VIN:
VIN typ rok výroby výrobní číslo
Solaris Bus & Coach Sp.
SU93412063BPN1267 Solaris Urbino 15 2003 1267
ŠKODA
TMP14TR08K6011203 Škoda 14 Tr 08 1989 11203
TMP21TRDG16V12977 Škoda 21 Tr 2001 12977
TM93HAJ6V3ASK3101 Škoda 21 Tr ACI 2003 13101
TM92TDU7C4ASK3125 Škoda 15 Tr MM 2004 13125
KAROSA
TN9C74420HM000006 Karosa C 744.20 1987 000006
TMKB73140MM031330 Karosa B 731.40 1991 031330
TMKB21654RM032009 Karosa B 732.1654 1994 032009
TMKB11667SM034754 Karosa B 731.1667 1995 034754
TMKB11667TM035395 Karosa B 731.1667 1996 035395
TMKB11675VM000542 Karosa B 931.1675 1997 000542
TMKK11930VM000059 Karosa B 941.1930 1997 000059
TMKC41351XM002586 Karosa C 934.1351 1999 002586
TMKL610381M004148 Karosa LC 936.1038 2001 004148
TMKC413602M005858 Karosa C 954.1360 2002 005858
TMKC510732M005041 Karosa C 955.1073 2002 005041
TMKK119702M000385 Karosa B 961.1970 2002 000385
SOR
TK9C9X501YXSL5438 SOR C 9,5 2000 5483
TK9B9X5011XSL5262 SOR B 9,5 autom. přev. 2001 5262
TK9B9X5032XSL5378 SOR B 9,5 mech. přev. 2002 5378
TK9N2XX533LSL5002 SOR BN 12 2003 5002
TK9C9XX114LSL5483 SOR C 9,5 2004 5483
Renault Vehicules Industriels
VF6PS09B400012617 Citybus PS09B4 (1999) 012617
Irisbus France
VNEPS09D100000583 Citybus PS09D1 (2003) 000583
VNESFR11600000050 Ares (2004) 000050
Carrocerias Ayats
VS946VB384A031053 Ayats Atlantis C III. T3E26-460V 2004 031053
Ikarus Body and Coach Works
TRA435V4AP1CZ0012 Ikarus 435 1993 0012
TRA412V3MS1CZ0007 Ikarus 412 1995 0007
Ikarus Egyedi Autobuszgyar Kft.
TSEF15ECE43CZ0002 Midway 9,7 2004 000050
Evobus GmbH
WEB62804513102383 Mercedes Citaro 2001 102383
Jak je patrné z tabulky, rok výroby je udán písmenem nebo číslicí. Jejich význam je pak následující:
1991 M 2001 1
1992 N 2002 2
1993 P 2003 3
1994 R 2004 4
1995 S 2005 5
1986 G 1996 T 2006 6
1987 H 1997 V 2007 7
1988 J 1998 W 2008 8
1989 K 1999 X 2009 9
1990 L 2000 Y
Tolik teorie, nyní se pokusíme uplatnit získané poznatky v praxi. Takže - kde a jak můžeme zjistit výrobní číslo vozidla?
Existuje několik možných způsobů, jak se dá zjistit výrobní číslo vozidla - u žádného z nich však není možné zaručit stoprocentní úspěšnost:

U provozovatele

Jak známo, ke každému vozidlu existuje provozní dokumentace. Nás bude zajímat technický průkaz - obsahuje veškeré podstatné informace o vozidle za celou dobu jeho existence - nás může zajímat přesné typové označení, výrobní číslo, VIN, seznam předchozích majitelů a předchozích přidělených SPZ / RZ.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli provozovatele a jeho ochotě ke spolupráci.

Z Osvědčení o technickém průkazu

Osvědčení o technickém průkazu patří mezi dokumenty, které najdeme ve výbavě každého vozidla.
Také zde se dozvíme vše, co nás zajímá - typ, SPZ, VIN nebo výrobní číslo a rok výroby.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli řidiče a jeho ochotě ke spolupráci - pokud nemáme na sobě policejní uniformu, nemůžeme donutit řidiče, aby nám toto osvědčení předložil.

Z výrobního štítku

Většina českých vozidel, ať už tramvají, trolejbusů a nebo autobusů, má výrobní štítek umístěn v prostoru u předních dveří.
Výjimkou jsou například autobusy Karosa Axer a některé další Karosy řady "900", které mají štítek "skrytý" na stěně kufru na pravém boku autobusu.
Nevýhody tohoto postupu: Těžko se nám povede opsat si data z výrobního štítku, aniž bychom přitom vzbudili pozornost řidiče. Štítek navíc může být zakryt (schody jsou velmi vhodné a oblíbené místo pro odložení kanystru s vodou, odpadkového koše nebo zakládacího klínu pod kola), případně se již dříve mohl stát obětí lovce suvenýrů a nebo se mohl ztratit při nějaké dílenské opravě. Některé novější autobusy Karosa (kloubové, C954, Axer) výrobní štítky v prostoru předních dveří nemají, ale nalezneme je buďto pod víkem na předním čele nebo na stěně zavazadlového prostoru za předními koly. Pozor ale na "zrádnost" výrobních štítků, ne vždy jsou údaje na štítku pravdivé. Při velkosériové výrobě, zejména v minulosti Karos 700, občas docházelo k chybám na výrobních štítcích, ať už v technických údajích nebo ve výrobních číslech. Asi nejkurióznější případ - někdy v první polovině 80. let Karosa omylem označila dva vozy stejným výrobním číslem, druhý z nich proto odlišila přidáním jedničky před pěticiferné výrobní číslo.

Z vyraženého VIN na čele vozu

Autobusy Karosa řady 730 mají samotné VIN vyraženo na příčce v přední části rámu tak, aby bylo čitelné skrz přední masku.
Ne vždy je ale původní číslo čitelné. Nečitelné může být z různých důvodů, prach, špína, nátěr, někdy může za nečitelnost čísla dopravce a to buď přebroušením a nebo výměnou rámu. Na novém rámu bývá vyraženo jen číslo a rok výroby samotného rámu, nikoliv vozu. Starší Karosy (do roku 1987) zde mají vyražené pouze vlastní výrobní číslo a rok výroby, to bývá také občas obtížně čitelné. No a "atmosféráky" pak mají výrobní číslo vyražené jinde, na plechu vpravo vedle chladiče.
Autobusy Karosa řad 930 a 950 mají štítek z VIN umístěný rovněž za levou částí mřížky, ovšem ve vodorovné poloze hned za mřížkou. U vozů řady 930 je šedý a tedy poměrně nevýrazný, od roku 2000 se zvětšilo písmo a u vozů řady 950 je pro snazší čitelnost stříbrný podklad a v mřížce je vyříznutý otvor, aby číslo nebylo zakryté.
Čelo vozu C955
Nevýhody tohoto postupu: Některé vozy mají mřížku zakrytou textilií, takže štítek není vidět. U Karos řady 700 v tom případě musíme strčit pod nárazník hlavu, můžeme se také pokusit onen štítek vyfotit. Nesmíme zapomenout ani na to, že dříve či později se nás někdo přijde zeptat, co tam hledáme a není zaručeno, že naše vysvětlení tazatele uspokojí.

Statistika - seznamy vozidel od českých výrobců

Na této stránce nabízíme ke shlédnutí a stažení několik zajímavých excelových tabulek, obsahujících seznamy vyrobených tramvají, trolejbusů a autobusů od jednotlivých českých výrobců. Část z nich vytvořil Jiří Hertl, v současné době zajišťují jejich aktualizaci a doplňování Tomáš Zavadil a Jan Přibyl.
Vozy jsou setříděné podle výrobních čísel, z tabulky si ale můžete zjistit také rok výroby, přesné typové označení, majitele vozidla, přidělená evidenční čísla u jednotlivých provozovatelů a také rok vyřazení.
ČKD - přehled tramvají aktualizováno 28.10.2004
ŠKODA - Přehled tramvají aktualizováno 08.11.2004
ŠKODA - přehled trolejbusů a autobusů aktualizováno 22.08.2004
TRIO - přehled tramvají aktualizováno 08.11.2004
SOLARIS - přehled autobusů a trolejbusů aktualizováno 23.12.2006
TATRA - přehled trolejbusů aktualizováno
KAROSA - přehled autobusů Š11 aktualizováno 23.01.2009
KAROSA - přehled autobusů řady 700 aktualizováno 10.11.2008
KAROSA - přehled autobusů řady 900 aktualizováno 10.11.2008
IRISBUS - přehled autobusů ARES aktualizováno 20.11.2006
IRISBUS - přehled autobusů (trolejbusů) Citelis aktualizováno 16.04.2007
KAROSA - přehled autobusů Citybus aktualizováno 08.01.2005
SOR - přehled autobusů aktualizováno 08.07.2010
SOR - přehled trolejbusů přidáno 08.07.2010
TEDOM - přehled autobusů aktualizováno 08.07.2009
Mercedes-Benz O530 Citaro - přehled autobusů v České a Slovenské republice přidáno 23.12.2006
Seznamy jsou to určitě zajímavé a cenné, jen jednu chybičku mají. Nejsou kompletní, nejsou aktuální - a nikdy nebudou. Škodovka vyprodukovala více než třináct tisíc trolejbusů, z bran závodu ve Vysokém Mýtě vyjelo více než 36 tisíc karos série 700 a dnes se s nimi můžeme setkat snad ve všech částech světa. České trolejbusy jezdily a jezdí v Německu, Polsku, bývalém SSSR, Maďarsku, Rumunsku.... A Karosy? Některé z nich se nám zatoulaly až do Mongolska. Těžko můžeme uhlídat osud každého jednotlivého vozidla.

Tvůrci seznamů

A kdo za to všechno může? Všichni níže jmenovaní se větší či menší měrou zasloužily na těchto obsáhlých seznamech. Všem patří zasloužený dík. Pokud jsme v přehledu na někoho zapoměli, předem se omlouváme a ihned po upozornění provedeme nápravu.
Jiří Hertl (+), Martin Janda, Jan Přibyl, Tomáš Zavadil, Jaroslav Veselý, Petr Šašek,
Jan Černý, Jiří Kohout, Václav Boček, Zdeněk Sýkora, Mirek Zíka, Tomáš Studený, Martin Hrba, Jakub Hötzel, Ján Macik, Josef Saska a další.
Pokud máte k dispozici jakékoliv doplňující informace, nenechávejte si je pro sebe a pošlete je na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Vaše údaje budou doplněny do seznamů a při nejbližší příležitosti zveřejněny na této stránce, samozřejmě i s uvedením jména výše.
A pokud byste se také rádi podíleli na obsáhlejším doplňování statistik, ale nevíte, kde a jak se dají výrobní čísla zjistit, podívejte se na návod.
Malá prosbička pro naše přispěvatele: v žádném případě nedoplňujte informace, které jste sami získali, do našich tabulek! Pošlete nám tyto informace raději samostatně, my už je tam doplníme sami. (Zkuste si představit, že se nám tu sejde třeba pět souborů o třiceti tisících řádcích s komentářem "Něco jsem vám tam doplnil." Sjednotit všechny ty změny do jednoho souboru není prostě v našich silách.)

Přehledy vozidel podle dopravců

Zde si můžete stáhnout seznamy vozidel DP Praha. Zájemcům o seznamy vozidel dalších dopravců doporučujeme specializovaný web na toto téma, Seznam autobusů.
DP Praha - trolejbusy
(21 kb)
autor: Jiří Hertl přidáno 16.06.2005
DP Praha - autobusy
(395 kb)
autor: Jiří Hertl přidáno 16.06.2005
František Pytlík - BUS vysočina
(10 kb)
autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. aktualizováno 12.04.2005

Jak zjistit výrobní číslo

.....aneb rady a návody pro začínající špióny

Tato stránka by měla sloužit jako návod pro všechny, kdo by chtěli rozšířit řady našich spolupracovníků, kteří nám pomáhají doplňovat informace do seznamů trolejbusů a autobusů provozovaných nebo vyrobených v České republice.

VIN

VIN (identifikační číslo vozidla) je číslo, které jednoznačně identifikuje motorové vozidlo. Dozvíme se z něj, kdo je výrobcem vozidla, kdy a pod jakým výrobním číslem bylo vozidlo vyrobeno a také označení typu.
Uveďme nyní několik příkladů z našich luhů a hájů, z nichž je patrný smysl jednotlivých částí čísla VIN:
VIN typ rok výroby výrobní číslo
Solaris Bus & Coach Sp.
SU93412063BPN1267 Solaris Urbino 15 2003 1267
ŠKODA
TMP14TR08K6011203 Škoda 14 Tr 08 1989 11203
TMP21TRDG16V12977 Škoda 21 Tr 2001 12977
TM93HAJ6V3ASK3101 Škoda 21 Tr ACI 2003 13101
TM92TDU7C4ASK3125 Škoda 15 Tr MM 2004 13125
KAROSA
TN9C74420HM000006 Karosa C 744.20 1987 000006
TMKB73140MM031330 Karosa B 731.40 1991 031330
TMKB21654RM032009 Karosa B 732.1654 1994 032009
TMKB11667SM034754 Karosa B 731.1667 1995 034754
TMKB11667TM035395 Karosa B 731.1667 1996 035395
TMKB11675VM000542 Karosa B 931.1675 1997 000542
TMKK11930VM000059 Karosa B 941.1930 1997 000059
TMKC41351XM002586 Karosa C 934.1351 1999 002586
TMKL610381M004148 Karosa LC 936.1038 2001 004148
TMKC413602M005858 Karosa C 954.1360 2002 005858
TMKC510732M005041 Karosa C 955.1073 2002 005041
TMKK119702M000385 Karosa B 961.1970 2002 000385
SOR
TK9C9X501YXSL5438 SOR C 9,5 2000 5483
TK9B9X5011XSL5262 SOR B 9,5 autom. přev. 2001 5262
TK9B9X5032XSL5378 SOR B 9,5 mech. přev. 2002 5378
TK9N2XX533LSL5002 SOR BN 12 2003 5002
TK9C9XX114LSL5483 SOR C 9,5 2004 5483
Renault Vehicules Industriels
VF6PS09B400012617 Citybus PS09B4 (1999) 012617
Irisbus France
VNEPS09D100000583 Citybus PS09D1 (2003) 000583
VNESFR11600000050 Ares (2004) 000050
Carrocerias Ayats
VS946VB384A031053 Ayats Atlantis C III. T3E26-460V 2004 031053
Ikarus Body and Coach Works
TRA435V4AP1CZ0012 Ikarus 435 1993 0012
TRA412V3MS1CZ0007 Ikarus 412 1995 0007
Ikarus Egyedi Autobuszgyar Kft.
TSEF15ECE43CZ0002 Midway 9,7 2004 000050
Evobus GmbH
WEB62804513102383 Mercedes Citaro ? 102383
Jak je z předchozích příkladů patrné, ne všichni výrobci uvádějí jako součást kódu VIN rok výroby. Renault a Irisbus mají na uvedené pozici vždy nulu, v případě koncernu Evobus se na této pozici vyskytují pouze číslice 1 (levostranné řízení) a 2 (pravostranné řízení).
1991 M 2001 1
1992 N 2002 2
1993 P 2003 3
1994 R 2004 4
1995 S 2005 5
1986 G 1996 T 2006 6
1987 H 1997 V 2007 7
1988 J 1998 W 2008 8
1989 K 1999 X 2009 9
1990 L 2000 Y
Tolik teorie, nyní se pokusíme uplatnit získané poznatky v praxi. Takže - kde a jak můžeme zjistit výrobní číslo vozidla?
Existuje několik možných způsobů, jak se dá zjistit výrobní číslo vozidla - u žádného z nich však není možné zaručit stoprocentní úspěšnost:

U provozovatele

Jak známo, ke každému vozidlu existuje provozní dokumentace. Nás bude zajímat technický průkaz - obsahuje veškeré podstatné informace o vozidle za celou dobu jeho existence - nás může zajímat přesné typové označení, výrobní číslo, VIN, seznam předchozích majitelů a předchozích přidělených SPZ / RZ.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli provozovatele a jeho ochotě ke spolupráci.

Z Osvědčení o technickém průkazu

Osvědčení o technickém průkazu patří mezi dokumenty, které najdeme ve výbavě každého vozidla.
Také zde se dozvíme vše, co nás zajímá - typ, SPZ, VIN nebo výrobní číslo a rok výroby.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli řidiče a jeho ochotě ke spolupráci - pokud nemáme na sobě policejní uniformu, nemůžeme donutit řidiče, aby nám toto osvědčení předložil.

Z výrobního štítku

Většina českých vozidel, ať už tramvají, trolejbusů a nebo autobusů, má výrobní štítek umístěn v prostoru u předních dveří.
Výjimkou jsou například autobusy Karosa Axer a některé další Karosy řady "900", které mají štítek "skrytý" na stěně kufru na pravém boku autobusu.
Nevýhody tohoto postupu: Těžko se nám povede opsat si data z výrobního štítku, aniž bychom přitom vzbudili pozornost řidiče. Štítek navíc může být zakryt (schody jsou velmi vhodné a oblíbené místo pro odložení kanystru s vodou, odpadkového koše nebo zakládacího klínu pod kola), případně se již dříve mohl stát obětí lovce suvenýrů a nebo se mohl ztratit při nějaké dílenské opravě. Některé novější autobusy Karosa (kloubové, C954, Axer) výrobní štítky v prostoru předních dveří nemají, ale nalezneme je buďto pod víkem na předním čele nebo na stěně zavazadlového prostoru za předními koly. Pozor ale na "zrádnost" výrobních štítků, ne vždy jsou údaje na štítku pravdivé. Při velkosériové výrobě, zejména v minulosti Karos 700, občas docházelo k chybám na výrobních štítcích, ať už v technických údajích nebo ve výrobních číslech. Asi nejkurióznější případ - někdy v první polovině 80. let Karosa omylem označila dva vozy stejným výrobním číslem, druhý z nich proto odlišila přidáním jedničky před pěticiferné výrobní číslo.

Z vyraženého VIN na čele vozu

Autobusy Karosa řady 730 mají samotné VIN vyraženo na příčce v přední části rámu tak, aby bylo čitelné skrz přední masku.
Ne vždy je ale původní číslo čitelné. Nečitelné může být z různých důvodů, prach, špína, nátěr, někdy může za nečitelnost čísla dopravce a to buď přebroušením a nebo výměnou rámu. Na novém rámu bývá vyraženo jen číslo a rok výroby samotného rámu, nikoliv vozu. Starší Karosy (do roku 1987) zde mají vyražené pouze vlastní výrobní číslo a rok výroby, to bývá také občas obtížně čitelné. No a "atmosféráky" pak mají výrobní číslo vyražené jinde, na plechu vpravo vedle chladiče.
Autobusy Karosa řad 930 a 950 mají štítek z VIN umístěný rovněž za levou částí mřížky, ovšem ve vodorovné poloze hned za mřížkou. U vozů řady 930 je šedý a tedy poměrně nevýrazný, od roku 2000 se zvětšilo písmo a u vozů řady 950 je pro snazší čitelnost stříbrný podklad a v mřížce je vyříznutý otvor, aby číslo nebylo zakryté.
Čelo vozu C955
Nevýhody tohoto postupu: Některé vozy mají mřížku zakrytou textilií, takže štítek není vidět. U Karos řady 700 v tom případě musíme strčit pod nárazník hlavu, můžeme se také pokusit onen štítek vyfotit. Nesmíme zapomenout ani na to, že dříve či později se nás někdo přijde zeptat, co tam hledáme a není zaručeno, že naše vysvětlení tazatele uspokojí.

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader