Get Adobe Flash player

opava

Opavské trolejbusy

Škoda 14Tr ev. č. 67 (r. v. 1990)
Škoda 14Tr ev. č. 67 (r. v. 1990) na konečné linky 201 Bílovecká.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Trolejbusy vyjely do ulic Opavy v roce 1952 na polookružní lince Stadion - Východní nádraží - Dolní náměstí - Nemocnice - Englišova a zpět. V dubnu 1956 zcela nahradily tramvajový provoz. Historie MHD Opava je blíže popsána na samostatné stránce.
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) a autobusy SOR 10.5 ev. č. 137 (r. v. 2001) a SOR 9.5 ev. č. 131 (r. v. 1999)
Zastávka Dolní náměstí s trolejbusem Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) na lince 209 a autobusy SOR 10.5 ev. č. 137 (r. v. 2001) a SOR 9.5 ev. č. 131 (r. v. 1999).
Foto Miroslav Puchalter, 1. září 2005
V současné době je v provozu 11 trolejbusových linek označených čísly 201 - 210 a 221. Označení linky 221 napovídá, že se jedná o původní linku autobusovou. Ta je však z velké části vedena pod trolejemi a po dodání prvních trolejbusů s pomocným naftovým agregátem v říjnu 2006 na ní začaly být nasazovány tyto trolejbusy, které z ní postupně autobusy úplně vytlačily.
Škoda 14TrM ev. č. 82 (r. v. 1997)
Škoda 14TrM ev. č. 82 (r. v. 1997) na lince 208 v zastávce Švédská kaple.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Linkové vedení trolejbusů v roce 2007
201

Městský hřbitov - Nemocnice - U soudu - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká

202

Jen v uvedeném směru:
Globus - Ostroj - Těšínská - Zimní stadion - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky

203

Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Těšínská - Ostroj - Globus

204

Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Dolní nám. - Divadlo - U soudu - Nemocnice - Hypernova

205

Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky

206

Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká

207

Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky

208

Kateřinky - Švédská kaple - Holasická - Dolní nám. - Divadlo - Nemocnice (tam) - Dostojevského (zpět) - Hypernova (tam) - Englišova

209

Městský hřbitov - Nemocnice - U soudu - Divadlo - Dolní nám. - Těšínská - Ostroj - Globus

210

Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Zimní stadion - Těšínská - Ostroj - Globus

221

Kylešovice škola - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Holasická - Vrchní - Pekařská - Divadlo ( - U soudu - Nemocnice - Hypernova)

Solaris Trollino 12 AC ev. č. 94 (r. v. 2007) s pomocným naftovým agregátem
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 94 (r. v. 2007) s pomocným naftovým agregátem na konečné linky 221 Hypernova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Ačkoli je trolejbusových linek v poměru k rozsahu sítě velký počet, je provoz poměrně přehledný. Na většině linek jsou zavedeny pravidelné intervaly a každá linka má jedinou variantu trasy s výjimkou linky 221, která má denně poslední večerní spoj zkrácen do trasy Kylešovice škola - Divadlo.
Linky 201 a 208 jsou v provozu celodenně a celotýdně v intervalu 20 minut (pouze linka 201 není v provozu mimo pracovní dny v období cca 20.00 - 22.00 hodin), linka 221 jezdí v pracovní dny celodenně po 20 a mimo pracovní dny po 40 minutách. Linky 204 a 205 jezdí ve špičkách pracovních dnů po 20 minutách, jindy nejedou s výjimkou jednoho večerního spoje linky 204. V červenci a srpnu nejsou tyto linky v provozu. Linka 203 jezdí v pracovní dny celodenně po 20 minutách a jindy vůbec, linky 206 a 209 jsou v provozu v intervalech 20 minut ve špičkách pracovních dnů a mimo pracovní dny celodenně. Linky 207 a 210 mají celotýdně pouze několik spojů a linka 202 je tvořena jediným spojem ve směru Globus - Kateřinky v pracovní dny kolem půl osmé ráno, který není v provozu v červenci a srpnu.
Na lince 221 všechny spoje a na linkách 201, 203, 206, 208 a 209 vybrané spoje zajišťují nízkopodlažní vozidla.
Škoda 14TrM ev. č. 75 (r. v. 1995)
Škoda 14TrM ev. č. 75 (r. v. 1995) na lince 209 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Městský dopravní podnik Opava vlastní pouze trolejbusy běžné délky, kterých je v provozu 34. Trolejbusy s podlahou v normální úrovni jsou zastoupeny typy Škoda 14Tr, z nichž nejstarší byl vyroben v roce 1987, a Škoda 14TrM z let 1995 - 1997. Dva vozy Škoda 14Tr ev. č. 50 a 52 z let 1983 a 1984 byly rekonstruovány a přeznačeny na typ Škoda 14TrR.
Jediný vůz typu Škoda 21Tr v Opavě - ev. č. 83 (r. v. 2001)
Jediný vůz typu Škoda 21Tr v Opavě - ev. č. 83 (r. v. 2001) - na lince 201 v zastávce Dolní náměstí.
Foto Miroslav Puchalter, 30. září 2005
Nízkopodlažní vozidla jsou zastoupena jediným trolejbusem Škoda 21Tr z roku 2001, jedním vozem Solaris Trolllino 12 DC z roku 2002 a vozy Solarisy Trollino 12 AC dodávanými od roku 2003. Některé z těchto vozů jsou vybaveny pomocným naftovým agregátem.
Trolejbusy všech typů kromě 14Tr jsou vybaveny digitálními orientacemi.
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 93 (r. v. 2006) s pomocným naftovým agregátem
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 93 (r. v. 2006) s pomocným naftovým agregátem přijíždí na lince 221 u zastávky Ratibořická z nezatrolejovaného úseku pod troleje.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Dříve jezdily trolejbusy i autobusy MHD v klasickém továrním červeno-bílém nebo červeno-krémovém nátěru. Trolejbusy v tomto laku už dojezdily. Trolejbusy Škoda 14TrR ev. č. 52 a 21Tr byly zařazeny v červeno-bílém laku s jedním červeným pruhem ve spodní části vozu, který je u vozu 21Tr rozdělen bílým proužkem. Vozy Solaris Trollino jsou dodávány červeno-bílé s červeným pruhem ve spodní části vozu a nad okny.
Škoda 14TrM ev. č. 74 (r. v. 1995) a Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003)
Škoda 14TrM ev. č. 74 (r. v. 1995) na lince 201 a Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) na lince 204 na smyčce Bílovecká.
Foto Miroslav Puchalter, 7. září 2005
Celovozové reklamní nátěry a polepy jsou na trolejbusech velmi rozšířené, zatímco u autobusů jsou výjimkou. Některé vozy jezdí v podkladových barvách celovozových reklam včetně bílé.
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 89 (r. v. 2005)
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 89 (r. v. 2005) na lince 201 u zastávky Východní nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Původní trolejbusová vozovna, přestavěná z vozovny tramvajové, se nacházela na Krnovské ulici. Trolejbusům sloužila až do září 2002. Přitom už od roku 1987 probíhala výstavba nového areálu dopravního podniku v Kylešovicích, kam měly být kromě trolejbusové vozovny přemístěny i autobusové garáže z Rybářské ulice u Městských sadů. Kvůli nedostatku peněz byla však stavba několikrát přerušena a postupovala velmi pomalu.
Po předání nového areálu v roce 2002 byly sneseny z původní tramvajové vozovny troleje a objekt byl odprodán. Vyklizeny byly i staré autobusové garáže, do kterých ale ještě nějaký čas autobusy jezdily doplňovat naftu.
Škoda 14TrR ev. č. 52 (r. v. 1984)
Škoda 14TrR ev. č. 52 (r. v. 1984) na lince 209 u zastávky Dolní náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Škoda 14Tr ev. č. 64 (r. v. 1989)
Škoda 14Tr ev. č. 64 (r. v. 1989) na lince 204 u zastávky Divadlo.
Foto Miroslav Puchalter, 10. září 2005
Do nové vozovny vede manipulační trolejbusová trať z konečné Bílovecká. Celou jednu stranu areálu tvoří rozestavěné betonové administrativní budovy, které nebyly nikdy dokončeny, protože na to nebyly peníze ani využití.
Škoda 14Tr ev. č. 60 (r. v. 1987)
Škoda 14Tr ev. č. 60 (r. v. 1987) na lince 208 u zastávky Englišova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2005
Solaris Trollino 12 DC ev. č. 84 (r. v. 2002)
Solaris Trollino 12 DC ev. č. 84 (r. v. 2002) přijíždí na lince 203 do zastávky Zimní stadion.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
V dohledné době přichází v úvahu rozšíření opavské trolejbusové sítě výstavbou tratě Bílovecká - Kylešovice škola. Stavba této léta plánované tratě je však stále odkládána. Vzhledem k dosti intenzivnímu provozu trolejbusů s pomocným naftovým agregátem na lince 221 by byla vhodná také elektrifikace druhého nezatrolejovaného úseku této linky, tedy úseku Ratibořská - Vrchní - Pekařská - Divadlo, která by umožnila nasazení vozů všech typů, urychlila dopravu a omezila opotřebení a poruchovost vozidel s pomocným agregátem.
Škoda 14TrM ev. č. 73 (r. v. 1995)
Škoda 14TrM ev. č. 73 (r. v. 1995) ve výrazném celovozovém reklamním nátěru Severomoravské energetiky na mimořádné lince X1 v zastávce Praskova.
Foto Lukáš Vrobel, 5. srpna 2004
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003)
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) na lince 209 v ulici Sněmovní mezi zastávkami Zimní stadion a Dolní náměstí.
Foto Miroslav Puchalter, 30. září 2005
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 98 (r. v. 2007) na lince 221 u zastávky Praskova. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Škoda 14TrM ev. č. 82 (r. v. 1997) na lince 208 u zastávky Divadlo. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Solaris Trollino 12 AC ev. č. 87 (r. v. 2004) projíždějící přes Horní náměstí směrem k zastávce Divadlo. M. Puchalter, 2. 10. 2005 Přání na dveřích vozu ev. č. 74. M. Puchalter, 7. 9. 2005
Solaris Trollino 12 DC ev. č. 84 (r. v. 2002) na křižovatce ulic Praskova a Komenského u zastávky Zimní stadion na mimořádné lince X1. L. Vrobel, 5. 8. 2004 Škoda 14TrM ev. č. 78 (r. v. 1996) na lince 203 v zastávce Divadlo. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Solaris Trollino 12 AC ev. č. 95 (r. v. 2007) na lince 221 u zastávky U soudu. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Trolejbusová vozovna a autobusové garáže MDPO v Kylešovicích. L. Vrobel, 30. 8. 2007

Opava

Město

Horní náměstí v historickém centru Opavy s budovou magistrátu
Horní náměstí v historickém centru Opavy s budovou magistrátu. Vlevo nahoře znak města a logo Městského dopravního podniku Opava.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Statutární město a okresní město Opava (německy Troppau, polsky Opawa) leží v Moravskoslezském kraji, v Opavské pahorkatině při soutoku řek Opavy a Moravice. Většina města Opavy se sice nachází ve Slezsku, ale tři městské čtvrti (Suché Lazce, Vlaštovičky a Jaktař) patřily k tzv. Moravským enklávám ve Slezsku a tudíž jsou historickou částí Moravy. Opava byla od roku 1742 do 30. listopadu 1928 metropolí českého Slezska.
Dnes má město přibližně 60 000 obyvatel a funguje zde průmysl strojírenský, chemický, textilní, kožedělný a potravinářský.
Obchodní dům Breda na náměstí Republiky
Obchodní dům Breda na náměstí Republiky je jednou z nejproslulejších staveb Opavy. Tento jedinečný palác inspirovaný expresionismem a gotikou, dílo vídeňského architekta Leopolda Bauera, byl otevřen v roce 1928. Opava je městem, které ukazuje možnou symbiózu elektrické městské dopravy a historických památek.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
K nejstarším památkám patří minoritský klášter a kostel sv. Ducha, postavený před rokem 1269. Cennou stavbou gotiky je konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie z druhé poloviny 14. století. Dokladem renesančního umění je městská věž, tzv. Hláska, současné sídlo Magistrátu města Opavy. V barokním stylu vyniká především Sobkův a Blücherův palác na Masarykově třídě. Opava se také pyšní ukázkami novodobé architektury, jako je obchodní dům Breda nebo budova bývalé Obchodní a živnostenské komory či komplex městského koupaliště. K technickým zajímavostem města patří secesní barometr v Dvořákových sadech a linie čs. opevnění – unikátních vojenských pevností vybudovaných před 2. světovou válkou, z nichž je dnes přístupná především pevnost v Opavě – Milostovicích. Opava je zelené a kvetoucí město díky rozsáhlým parkům a sadům, které vznikly na místě středověkých hradeb zbořených počátkem 19. století.

Silniční doprava

Autobusy SOR C 12 dopravce TQM - holding na linkách Ostravského dopravního integrovaného systému
Autobusy SOR C 12 dopravce TQM - holding na linkách Ostravského dopravního integrovaného systému v zastávce Zámecký okruh - zpředu 3T4 8032 na lince 252 do Třebomi a 3T2 1539 na lince 253 do Služovic.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Opava je významnou dopravní křižovatkou. Procházejí tudy silnice 1. třídy číslo I/11 Hradec Králové - Ústí nad Orlicí - Vamberk - Žamberk - Jablonné nad Orlicí - Šumperk - Rýmařov - Bruntál - Opava - Ostrava - Havířov - Český Těšín - Třinec - Jablunkov - Mosty u Jablunkova (státní hranice se Slovenskem), I/46 Vyškov - Prostějov - Olomouc - Šternberk - Moravský Beroun - Opava - Kobeřice - Sudice (státní hranice s Polskem), I/56 Opava - Kravaře - Hlučín - Ostrava - Paskov - Frýdek-Místek - Frýdlant nad Ostravicí - Horní Bečva / Bílá (st. hranice) a I/57 Brumov-Bylnice (státní hranice se Slovenskem) - Valašské Klobouky - Vsetín - Valašské Meziříčí - Nový Jičín - Fulnek - Hradec nad Moravicí - Opava - Krnov - Město Albrechtice - Třemešná - Vysoká (státní hranice s Polskem).
Nízkopodlažní SOR CN 12 2T4 9395 společnosti TQM - holding
Nízkopodlažní SOR CN 12 2T4 9395 společnosti TQM - holding na lince ODIS 264 do Těškovic na Dolním náměstí v Opavě.
Foto Miroslav Puchalter, 30. září 2005
Většinu provozu regionální a dálkové autobusové dopravy v Opavě zajišťuje opavský dopravce TQM - holding s.r.o., dalším významným dopravcem je Connex Morava a.s. Velká část regionálních linek je začleněna do Ostravského dopravního integrovaného systému (ODIS) a označena trojcifernými čísly v číselné řadě 2xx. Území města Opavy je na regionálních linkách označováno jako zóna 30 - 300, zatímco na linkách MHD pouze jako zóna 30.
V Opavě neexistuje autobusové nádraží. Dálkové autobusové linky městem pouze projíždějí. Většina spojů regionálních autobusových linek je ukončena v zastávce Opava, Bílovecká TQM, která leží poblíž zastávky MHD Stadion a autobusy se z ní jezdí obracet do areálu společnosti TQM - holding. Pro nástup a výstup cestujících mají větší význam zastávky umístěné v centru města - Opava, Východní nádraží, Opava, Praskova, Opava, Dolní náměstí, Opava, Nákladní-ZLATOVAR či Opava, Zámecký okruh.

Železniční doprava

Elektrická jednotka řady 471 na osobním vlaku do Ostravy - Svinova v ŽST Opava východ
Elektrická jednotka řady 471 na osobním vlaku do Ostravy - Svinova v ŽST Opava východ.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Do Opavy vedou železniční tratě číslo 310 Olomouc - Bruntál - Krnov - Opava východ, 314 Opava východ - Jakartovice ( - Svobodné Heřmanice, bez osobní dopravy), 315 Opava východ - Hradec nad Moravicí, 316 Ostrava-Svinov - Háj ve Slezsku - Opava východ a 317 Opava východ - Kravaře ve Slezsku - Hlučín. Všechny tratě jsou jednokolejné, trať 316 do Ostravy je od listopadu 2006 elektrifikována. Po tratích 310 a 316 jsou kromě osobních (zastávkových) vlaků vedeny i vlaky spěšné a rychlíky.
Na území města Opavy leží železniční stanice Opava východ a Opava západ a Opava - Komárov a zastávky Opava zastávka, Kylešovice, Vávrovice a Malé Hoštice. Nejvýznamnější železniční stanice - Opava východ - se nachází v těsné blízkosti centra města a před její výpravní budovou zastavují trolejbusy a autobusy MHD i autobusy regionálních a dálkových linek.

Tarif MHD v roce 2007

Plnocenná jízdenka MHD v hodnotě 10,- Kč vydaná v srpnu 2007
Plnocenná jízdenka MHD v hodnotě 10,- Kč vydaná v srpnu 2007.
Sbírka Lukáš Vrobel
Městskou hromadnou dopravu v Opavě zajišťuje Městský dopravní podnik Opava, a.s. Na linkách MHD platí tarif Ostravského dopravního integrovaného systému (ODIS), který však má pro linky MHD Opava řadu odlišností oproti regionálním integrovaným linkám.
Do trolejbusů a autobusů městské hromadné dopravy se nastupuje předními dveřmi a vystupuje se dveřmi ostatními. Jízdné je možno platit buď jednotlivě v hotovosti do automatu nebo čipovou kartou nebo je možno cestovat na předplatní časovou jízdenku, která je vydávána rovněž v podobě čipové karty. Tarif je při platbě v hotovosti nepřestupní, při platbě jednotlivého jízdného z čipové karty (elektronické peněženky) je možné do 30 minut od prvního odbavení zakoupit další jízdenku za sníženou cenu.
Jízdenka pro jednu libovolně dlouhou jízdu bez přestupu stojí při platbě v hotovosti plnocenná 10,- Kč a zlevněná 6,- Kč, při platbě z čipové karty 8,- / 4,50 Kč, po přestupu do 30 minut se při použití čipové karty platí 3,70 / 1,90 Kč. Dovozné je stanoveno ve stejné výši jako zlevněné jízdné.
Předplatní (nepřenosné) časové jízdenky se vydávají v systému ODIS s časovou platností 7, 14, 30, 90, 180 a 365 dní, z toho vybrané kategorie existují i jako zlevněné pro děti ve věku 6 - 15 let, žáky a studenty ve věku 15 - 26 let a pro důchodce do 70 let. 30denní a 90denní jízdenka je vydávána pro všechny skupiny cestujících i v kombinaci pro tarifní zóny 30 + 35, tzn. platí i na okrajových úsecích některých autobusových linek MHD mimo území města Opavy. Při platbě jednotlivého jízdného toto rozdělení na zóny nehraje roli.
Časové jízdenky pro zóny 30 (samostatně) a 30 + 35 se prodávají pouze v předprodeji Městského dopravního podniku Opava, a to pouze s časovou platností 30, 90 nebo 365 dní. Jízdenky pro tyto zóny s jinou časovou platností je možno pořídit pouze v kombinacemi s jízdenkami pro další zóny na jiných předprodejních místech (např. v pokladnách Českých drah). 30denní občanská jízdenka pro zónu 30 stojí 300,- a pro zóny 30 + 35 390,- Kč, 90denní pro zónu 30 810,- Kč a pro zóny 30 + 35 1 055,- Kč.
Odbavovací systém opavské MHD je blíže popsán na samostatné stránce.

Zastávky a jízdní řády

Označníky zastávek MHD zleva Praskova, Východní nádraží a Švédská kaple
Označníky zastávek MHD zleva Praskova, Východní nádraží a Švédská kaple.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Zastávky MHD jsou osazeny několika druhy označníků. Starší provedení je jednotyčové s hranatým terčem s vyobrazením dopravních prostředků a nad ním s uvedením názvu zastávky a čísly zastavujících linek, pod ním pak s deskou na výlep jízdních řádů a odpadkovým košem. Existuje i provedení bez tyče, kdy jsou zvlášť horní terč a zvlášť deska s jízdními řády připevněny ke stěně. Zajímavé je, že u těchto starších typů označníků nejsou jízdní řády vylepovány přímo na plech tabule, nýbrž na jednotlivé malé plechy přinýtované k této tabuli. Novější provedení označníku je dvoutyčové, přičemž název zastávky a čísla zastavujících linek jsou uvedena pod horním hranatým terčem. Jízdní řády jsou umístěny na tabuli kryté plastovou deskou. Tyče označníků jsou natřeny vždy žlutě. Regionální a dálkové autobusy mají označníky společné s MHD.
Jízdní řády na starším typu označníků jsou vylepeny na deskách přinýtovaných k plechovému podkladu.
Jízdní řády na starším typu označníků jsou vylepeny na deskách přinýtovaných k plechovému podkladu."
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Jízdní řády jsou městského provedení, s uvedením časů odjezdů spojů jen z aktuální zastávky. Vlevo od seznamu zastávek jsou uvedeny jízdní doby a vpravo zóny. Případné odlišnosti trasy a omezení provozu jednotlivých spojů jsou označeny písmeny za časy odjezdů. Za pozornost stojí, že na starších označnících jsou jízdní řády umístěny "na výšku", kdežto na novějších "na šířku".
Jízdní řády na novějším typu označníků
Jízdní řády na novějším typu označníků jsou umístěny "na šířku".
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007

Opavský odbavovací systém

Opavský odbavovací systém může náhodným návěštěvníkům připadat nepřehledný, slovy jednoho z místních „je systém tak složitý, že ho pochopí pouze Opavák, který minimálně jeden rok využívá pravidelně MHD”.
Pro odbavení ve vozidlech MHD jsou používány tří způsoby:
  • Hotovost
  • Elektronická peněženka
  • Měsíčník

Hotovost

Osoba vstupující do vozidla vhodí do příslušného otvoru hotovost v mincích o hodnotách 1, 2, 5, 10 nebo 20 Kč (částka je průběžně zobrazována). Cestující poté zvolí druh jízdného, tedy lístek celý nebo zlevněný, a systém mu vydá požadovaný doklad. Systém bohužel neumí vracet drobné, je nutné platit přesně.
Horní část odbavovacího přístroje Em-test s kartou Em card (verze měsíčník).   Horní část odbavovacího systému Em-test s kartou Em card (verze měsíčník).
Vlevo: Odbavovacího přístroj Em-test s kartou Em-card (verze "měsíčník").

Vpravo: Spodní část odbavovacího přístroje pro platbu hotovostí.

Miroslav Puchalter

Elektronická peněženka

Cestující přiblíží kartu ke čtecímu zařízení, zvolí si požadovaný druh jízdného a zařízení během okamžiku vydá stvrzenku o zaplacení.
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (plné jízdné).
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (plné jízdné).
Miroslav Puchalter
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (zlevněné jízdné).
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (zlevněné jízdné).
Miroslav Puchalter
Ve spodní části lístku je vytisknut údaj o aktuálně zbývající částce na kartě. Platba bezhotovostním způsobem je cenově zvýhodněna (místo 10 Kč se platí pouze 7,80 Kč). Pokud navíc cestující do třiceti minut od zakoupení prvního dokladu zakoupí další v jiném vozidle, zaplatí za jízdenku pouze polovinu.
Karta používaná pro elektronickou peněženku (oproti měsíčníku bez fotorafie).
Karta používaná pro elektronickou peněženku (oproti měsíčníku bez fotorafie).
Miroslav Puchalter
Dobíjení elektronické peněženky probíhá v předprodeji MDPO, TQM, případně je možné i přímo ve vozidlech TQM u řidiče.
Peněženku lze použít také pro placení jízdného v linkové dopravě provozované společností TQM.

Měsíčník

Pro odbavení stačí přiložit kartu ke čtecímu zařízení, které vydá zvukový signál potvrzující platnost. Měsíčník lze využívat i jako elektronickou peněženku, tedy její držitel může zakoupit jízdenku pro své spolucestující. Podobně jako u elektronické peněženky je pak možné při přestupu uplatnit slevu.
Doklad o zaplacení měsíčníku. Nutno uschovat pro případ nefunkčnosti čtecího zařízení nebo využití v jiných vozidlech sítě ODIS.
Doklad o zaplacení měsíčníku. Nutno uschovat pro případ nefunkčnosti čtecího zařízení nebo využití v jiných vozidlech sítě ODIS.
Miroslav Puchalter
Výhodou systému je celkem účinná eliminace černých pasážérů, nevýhodou pak občas pomalý nástup cestujících, nástup do vozidla je povolen výhradně předními dveřmi. Zdržení však není tak zásadní, navíc značná část zastávek systému je na znamení.

Opavské autobusy

Solaris Urbino 12 ev. č. 147 (r. v. 2006) vyjíždí na lince 213 ze zastávky Divadlo
Solaris Urbino 12 ev. č. 147 (r. v. 2006) vyjíždí na lince 213 ze zastávky Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Karosa B 732 ev. č. 106 (r. v. 1988)
Karosa B 732 ev. č. 106 (r. v. 1988) přijíždí na lince 219 do zastávky Praskova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Autobusy jsou součástí opavské městské hromadné dopravy od roku 1941. Historie MHD je blíže popsána na samostatné stránce.
V současnosti je v provozu 14 městských autobusových linek označených čísly 211 - 220, 222 a 228 - 230. Dřívější autobusová linka 221 ve velké části trasy souběžná s trolejbusem začala být v říjnu 2006 obsluhována trolejbusy s pomocným naftovým agregátem, které odtud autobusy postupně zcela vytlačily. Dnes je i dopravcem v jízdních řádech, schématech sítě a seznamech linek považována za linku trolejbusovou.
SOR B 10.5 ev. č. 134 (r. v. 2000)
SOR B 10.5 ev. č. 134 (r. v. 2000) na lince 218 v zastávce Divadlo.
Foto Paweł Słowik, 18. března 2006
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000) na lince 220 u zastávky Zimní stadion.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Linkové vedení autobusů
211

Praskova - Těšínská - Ostroj - Komárov tělocvična ( - Podvihov Na Nové)

212

Divadlo - Jaktař - Zlatníky střed - Stěbořice - Milostovice ( - Vlaštovičky)

213

Kylešovice SÚS - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Divadlo ( - Pekařská - Kateřinky sádrovna)

214

Jen v uvedeném směru:
Kateřinky sádrovna - Holasická - Těšínská - Ostroj - Komárov střed - Komárov tělocvična

215

Liliová - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Vaškovo nám. - Hobzíkova [ - Kylešovice škola ( - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Těšínská - Ostroj - Globus)]

216

Dolní nám. - Divadlo - Jaktař - Vávrovice cukrovar - Vávrovice pošta - Vávrovice Opavia ( - Držkovice)

217

Slavkov - Nemocnice - Divadlo ( - Stará silnice - Koupaliště)

218

[(Koupaliště - Městské sady - ) Divadlo - Dolní nám.] [ - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká ( - Kylešovice SÚS - Raduň - Chvalíkovice)]

219

(Slavkov škola /tam/ - ) Otice kaple - Městský hřbitov - Vaškovo nám. - Praskova [ - Holasická - Švédská kaple ( - Kaufland) - Malé Hoštice]

220

Praskova - Těšínská - Ostroj - Komárov tělocvična - Komárov střed - Komárov Kravařov - Suché Lazce střed - Přerovec

222

(Chvalíkovice - ) Raduň - Podvihov Na Nové (tam) [ - Komárov střed (tam) - Komárov tělocvična (zpět) - Komárov Komas]

228

Noční provoz:
Bílovecká - Východní nádraží - Praskova - Ostroj (tam) - Holasická (tam) - Vrchní (tam) - Divadlo - Nemocnice - Městský hřbitov - Englišova - Jaktař

229

Noční provoz:
Jaktař - Nemocnice (tam) - Městský hřbitov (tam) - Englišova (tam) - Divadlo - Vrchní - Holasická - Ostroj - Praskova - Východní nádraží - Bílovecká

230

Varianta I, polookružní provoz jen v uvedeném směru:
Tesco - Východní nádraží - Bílovecká - Tesco

Varianta II, polookružní provoz jen v uvedeném směru:
Tesco - Holasická - Vrchní - Tesco
Karosa B 931 ev. č. 129 (r. v. 1996)
Karosa B 931 ev. č. 129 (r. v. 1996) na lince 218 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Solaris Urbino 12 ev. č. 144 (r. v. 2004)
Solaris Urbino 12 ev. č. 144 (r. v. 2004) na lince 213 v zastávce Dolní náměstí.
Foto Miroslav Puchalter, 2. října 2005
Nejvíce spojů má linka 213, která jezdí v pracovní dny celodenně v intervalu 20 minut a mimo pracovní dny má 1 - 2 spoje za hodinu. Linky 216 - 220 mají v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu a o víkendu maximálně dva spoje za hodinu. Na linkách 211, 212 a 215 jsou vedeny v pracovní dny maximálně dva spoje do hodiny a jindy ne více než jeden spoj za hodinu. Linky 214 a 222 jsou tvořeny pouze několika spoji v pracovní dny. Linka 230 jezdí v pracovní dny od 8.30 do 19.30 hodin a je na ní veden nejvýš jeden spoj za hodinu. Noční linky 228 a 229 mají několik spojů mezi 0. a 4. hodinou celotýdně.
Většina linek má několik variant trasy. Spoje zajišťované nízkopodlažními vozidly nejsou, na rozdíl od trolejbusů, v jízdních řádech vyznačeny.
Karosa B 731 ev. č. 108 (r. v. 1988)
Karosa B 731 ev. č. 108 (r. v. 1988) na lince 230 u zastávky Holasická.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
SOR B 9.5 ev. č. 132 (r. v. 1999)
SOR B 9.5 ev. č. 132 (r. v. 1999) na lince 213 u zastávky Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Dopravní podnik vlastní 36 městských autobusů, které jsou všechny běžné délky. Nejstaršími autobusy v provozu jsou typy Karosa B 731 s automatickou převodovkou ( z let 1988 - 1995) a B 732 s převodovkou mechanickou (z let 1987 - 1995).
SOR B 10.5 ev. č. 139 (r. v. 2002) a Karosa B 732 č. 125 (r. v. 1993)
SOR B 10.5 ev. č. 139 (r. v. 2002) a Karosa B 732 č. 125 (r. v. 1993) na konečné linky 218 Koupaliště.
Foto Lukáš Vrobel, 5. srpna 2004
Karosa B 732 ev. č. 111 (r. v. 1990)
Karosa B 732 ev. č. 111 (r. v. 1990) na lince 213 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
V roce 1996 byly zařazeny dvě Karosy B 931, v letech 1998 - 2000 zakoupeno pět vozů SOR B 9.5 a dva nízkopodlažní autobusy Karosa-Renault CityBus 12M. Z let 2001 a 2002 pocházejí tři vozy SOR B 10.5. Od roku 2002 jsou dodávány nízkopodlažní autobusy Solaris Urbino 12 polské výroby. Vozy SOR mají převodovky mechanické, ostatní typy vozů zmíněné v tomto odstavci automatické.
Všechny autobusy až na několik Karos B 731 a B 732 jsou vybaveny digitálními orientacemi.
Solaris Urbino 12 ev. č. 145 (r. v. 2005)
Solaris Urbino 12 ev. č. 145 (r. v. 2005) odstavený u vozovny v Kylešovicích.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2005
Solaris Urbino 12 ev. č. 142 (r. v. 2002)
Solaris Urbino 12 ev. č. 142 (r. v. 2002) na lince 217 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Městský dopravní podnik Opava vlastní také mikrobus Mercedes-Benz 412 D ev. č. 201, které slouží pouze na smluvních jízdách. V roce 1997 byl spolu s tímto mikrobusem zařazen i později odprodaný vůz Mercedes-Benz 408 D ev. č. 202 a oba vozy objevovaly i na linkách.
Karosa B 931 ev. č. 128 (r. v. 1996)
Karosa B 931 ev. č. 128 (r. v. 1996) na lince 216 odstavená u zastávky Zimní stadion, kolem které se jezdí obracet z konečné Dolní náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Solaris Urbino 12 ev. č. 140 (r. v. 2002)
Solaris Urbino 12 ev. č. 140 (r. v. 2002) na lince 219 u zastávky Holasická.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Dříve jezdily autobusy MHD stejně jako trolejbusy v klasickém továrním červeno-bílém nebo červeno-krémovém nátěru. Posledním autobusem v továrním červeno-bílém nátěru se dvěma červenými pruhy byla Karosa B 732 ev. č. 117 (r. v. 1991) vyřazená v roce 2007.
Vozy Karosa, SOR a Karosa-Renault CityBus jezdí nejčastěji v červeno-bílém nátěru s jedním červeným pruhem ve spodní části vozu, autobusy Solaris jsou dodávány červeno-bílé s červeným pruhem ve spodní části vozu a nad okny.
Celovozové reklamní nátěry a polepy jsou na autobusech výjimkou, u trolejbusů jsou podstatně rozšířenější.
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000) na konečné linky 220 Praskova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Karosa B 732 ev. č. 118 (r. v. 1991)
Karosa B 732 ev. č. 118 (r. v. 1991) na lince 223 u zastávky Divadlo.
Foto Miroslav Puchalter, 2. října 2005

Cyklobus

Že je možné přepravovat kola jako spoluzavazadla ve vlaku, to je všeobecně známá skutečnost. Že někteří autobusoví dopravci provozují síť cyklobusů - autobusových linek určených pro cyklisty, i to není žádná novinka. Ale přeprava kola jako spoluzavazadla v autobuse?
Tuto službu nabízí svým cestujícím firma TQM Opava - na vybrané spoje linek 900240 Opava - Hradec nad Moravicí - Melč - Vítkov a 900241 Opava - Štáblovice - Melč - Vítkov jsou nasazovány Karosy C 734 vybavené přepravní skříní pro transport kol.
Poplatek za přepravu kola je 10 korun, ten je možné uhradit přímo u řidiče autobusu, ovšem s rizikem, že pokud bude kapacita přepravní skříně vyčerpána, kolo nebude možné přepravit. Další možností je nákup jízdenky v předprodeji v informační kanceláři TQM v budově opavského Východního nádraží, a to jeden až deset dní předem před plánovanou přepravou. Jízdenka nám bude vydána pro nástup v některé z vybraných zastávek - Opava, Východní nádraží; Hradec nad Moravicí, žel. st.; Hradec nad Moravicí, Žimrovice, rest. a v opačném směru také Vítkov, aut. st.; Vítkov, Podhradí a Radkov, rest.
 Karosa C 734 (OPA 50 01) vybavená skříní pro přepravu kol před budovou Východního nádraží v Opavě
Karosa C 734 (OPA 50 01) vybavená skříní pro přepravu kol před budovou Východního nádraží v Opavě
Foto Martin Janda

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader