Get Adobe Flash player

Vývoj vozového parku v Táboře

Lze předpokládat, že v minulosti probíhal vývoj vozového parku podobně, jako v jiných městech. Zpočátku jezdily v táborské MHD autobusy Škoda 706RO a 706RTO, které byly později vystřídány vozy Karosa ŠM11. Poslední z nich dojezdily na přelomu 80. a 90. let, v době, kdy MHD již patřila autobusům Ikarus 280 a Karosa B731/732, které byly v různých vývojových obměnách nakupovány i v 90. letech a některé z nich jezdí dodnes. První nízkopodlažní autobusy se ve vozovém parku objevily v roce 1998.
SOR BN12 přijíždí na patrně nejodlehlejší točnu v obci Dražičky.
SOR BN12 přijíždí na patrně nejodlehlejší točnu v obci Dražičky.
Foto Roman Bezemek (7. 8. 2006)
Tábor byl jedním z prvních měst v Československu, kde byly klasické "čabajky" typu Ikarus 280 nasazeny a mají zde tak velmi dlouhou tradici, už přes tři desetiletí, od roku 1975 a jsou zde i oblíbené. I proto dopravce nakupoval autobusy této značky průběžně až do nedávné doby, a to jak z novovýroby, včetně moderních nízkopodlažních, tak také starší vozy z jiných měst (České Budějovice, Strakonice). V roce 2007 se kapitola s názvem Ikarus 280.08 po více než třiceti letech uzavřela vyřazením posledního z nich. Nadále však zůstávají v provozu dva vozy v modernizovaném provedení, které se tak stanou vůbec posledními Ikarusy typové řady 280 v pravidelném provozu u nás.
Nejnovější Citelis 18 CNG v prvních dnech provozu ještě v bílém nátěru.
Nejnovější Citelis 18 CNG v prvních dnech provozu ještě v bílém nátěru.
Foto Roman Bezemek (21. 1. 2006)
Je také velmi vhodné připomenout, že Tábor byl jedním z mála českých měst, kde byl provozován kloubový autobus ŠM16,5, který byl zařazen do provozu 10.1.1969 a byl nasazován až do roku 1976, kdy byl vyřazen a následně sešrotován. Byl to třetí vyrobený autobus tohoto typu, v Táboře obdržel SPZ TA 18-70 a jezdil nejprve na tehdejší lince č. 1, později na speciálně vytvořené lince "K". Zpočátku měl standartní městský nátěr, po opravě byl přestříkán ve stylu Ikarusů, tedy od oken dolů tmavě červenou barvou.
Kloubový nízkopodlažní Citelis táborské MHD.
Kloubový nízkopodlažní Citelis táborské MHD.
Foto Roman Bezemek (1.11.2005)
Vozový park je velmi pozoruhodný a pestrý. K 1.1.2009 je tvořen 38 autobusy, z nichž je 10 kloubových. Zastoupeny jsou typy Karosa řady 730, 830, 930 a 950, dále nízkopodlažními vozy Ikarus 412, Citybus/Citelis a SOR. Co se kloubových vozů týče, jezdí zde již zmíněné dva Ikarusy 280.87 a dále pak vozy B741, B961, Ikarus 417 a Citybus/Citelis 18m. Pozornost si zaslouží zejména Ikarus 417, který byl vůbec prvním nízkopodlažním "kloubákem" provozovaným v ČR a dodnes je u nás také jediným zástupcem svého typu. Kromě něj je ještě jistou neobvyklostí jedna Karosa B832 pořízená koncem devadesátých let za velmi výhodných podmínek z exportního souběhu pro Rusko. Dalším pozoruhodným vozem je jeden Citelis 18m CNG, který byl prvním vozem v tomto provedení zařazeným u nás do pravidelného provozu. Na něj pak o rok později navázaly dodávky plynových Citelisů v sólovém provedení. Poté však byla dána přednost konkurenčním vozům od výrobce SOR, které byly ve verzi NBG12 (tedy s pohonem na zemní plyn) opět prvními vozidly zařazenými u nás do provozu v tomto provedení.
Citybus linky 12 přijel do výstupní zastávky na největším táborském Sídlišti nad Lužnicí.
Citybus přijel do výstupní zastávky na největším táborském Sídlišti nad Lužnicí.
Foto Roman Bezemek (17. 7. 2006)
Na autobusech se nepoužívá žádný městský nátěr, pouze přední čela nově dodávaných nebo generálkovaných vozů zdobí dva zalomené proužky ve firemních barvách (oranžové a černé), doplněné logem dopravce a městskými znaky. Většina autobusů na sobě nosí celovozové reklamy, ostatní jezdí v bílém nátěru. Klasický červenobílý nátěr městských autobusů již v Táboře nepotkáme. Od roku 1998 jsou všechny nově dodávané vozy vybavovány digitálními transparenty. Zpočátku šlo o panely firmy BUSE Blansko, později dopravce zcela přešel na panely polské výroby R&G Mielec. Ostatní autobusy mají orientace klasicky tabulkové, pouze několika málo vozům byly digitální panely namontovány dodatečně, např. při "generálkách". Nově dodávané vozy jsou již také vybavovány systémem akustického hlášení zastávek, který byl doplněn i do některých starších autobusů.
Jeden z táborských vozů v létě 2003 v lomu v Borku u Chotěboře, slouží jako
Jeden z táborských vozů v létě 2003 v lomu v Borku u Chotěboře, slouží jako "prolézačka" na trénink vrakového potápění.
Dopravce se v minulých letech snažil obnovovat vozový park tempem tří nových vozů ročně, přičemž zpravidla minimálně jeden z nich byl vždy nízkopodlažní. Mimo to průběžně probíhaly generální opravy vybraných starších autobusů, případně byly občas zakoupeny vozy vyřazené z jiných provozů. Masivní dodávka nových vozů financovaných z programu SROP Evropské unie v letech 2005 a 2006 v dobrém slova smyslu trochu zamíchala kartami. Další generální opravy autobusů již nebyly prováděny a v roce 2006 se počítalo se zakoupením jen jednoho nového vozu SOR BN10,5. Nakonec byl kromě něj tak trochu neplánovaně zakoupen ještě v rámci projektu SROP další Citelis 18 CNG zmíněný výše. Nadále jsou pak nakupovány již jen autobusy z pohonem CNG, kdy by v konečném stavu mělo být v regionu provozováno 40 takových autobusů (zahrnuty jsou městské i linkové vozy). Obnova vozového parku MHD je každoročně realizována počtem 2 - 3 nových autobusů.
Sor BN10,5 v první den provozu s cestujícími.
Sor BN10,5 v první den provozu s cestujícími.
Foto Roman Bezemek (21. 11. 2006)
Typ B 741 se v Táboře příliš nerozšířil, v roce 1991 byl dodán jen tento jediný kus zachycený při průjezdu Křižíkovým náměstím. Foto Roman Bezemek Unifikovný nátěr je dnes v Táboře výjimkou. B 832 na lince 30 v zastávce Švehlův most, umístěné poněkud nevhodně v křižovatce. Foto Roman Bezemek
Sor BN10,5 v reklamním polepu.
Sor BN10,5 v reklamním polepu.
Foto Roman Bezemek (13. 12. 2006)

Kalendář akcí

loader