Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Fotogalerie

Evropa

Gdynia

Úvodem

Polské přístavní město Gdynia leží na břehu Baltského moře severně od Gdaňsku a Sopot. Významný podíl na místní městské dopravě má i 78 trolejbusů, zajišťujících provoz na poměrně rozsáhlé síti o celkové délce přibližně 36 kilometrů, jejíž páteř protíná město z jihu na severozápad.
Večerní idyla před hlavním nádražím
Večerní idyla před hlavním nádražím, vpravo dva vozy Jelcz (3347+?), vlevo Solaris
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)

Vozový park

Provozovatelem městské dopravy v Gdyni je firma PKT (Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej).V současnosti jsou nasazeny trolejbusy typu Jelcz (PR-110E/T, M120), PNTKM/Jelcz (M120/M121), v poslední době je vozový park doplňován i nízkopodlažními vozy typu Solaris Trollino 12T. Ta jsou zatím zastoupena pouhými čtyřmi kusy a setkáme se s nimi na lince 22. Trollina mají elektrickou výzbroj od firmy Trobus a nápravy ZF, jsou vybaveny kneelingem, bezpečnostními pásy pro připoutání invalidních vozíků a cestujícím nabízejí 28 (+2) míst k sezení. Samozřejmostí je také maticový transparent LED od firmy Pixel. Cestující jsou informováni o nejdůležitějších zastávkách na trase i na LED-informačních panelech uvnitř vozu. Jak cestující, tak i dopravní podnik je s vozy spokojen, oceňovány jsou zejména jízdní vlastnosti, dobrá akcelerace a vnější i vnitřní odhlučnění. Pokud se vyskytují problémy, jde většinou o kneeling a v případě vozu 3037 i o nadměrné zahřívání kompresoru, takže na konečných neuvidíme tento trolejbus jinak, než s otevřeným krytem zadního čela.
Solaris Trollino 12T
Solaris Trollino 12T číslo 3002. Gdyňská trollina jsou nasazována výhradně na linku 22
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)
Ani starší vozidla se nevyznačují příliš hlučným provozem, trvale spuštěný motor pomocného pohonu ruší v prostoru pro cestující jen málo, jen tu a tam se setkáme s poněkud hlučnějším diferenciálem.Vozový park je tvořen prakticky pouze "krátkými" vozy. Výjimku tvoří jen kloubový Ikarus číslo 3689, který vznikl přestavbou z běžného autobusu, pravděpodobně je již odstaven a do provozu nezasahuje.
Poslední kloubový trolejbus (3689) ve vozovně. Vznikl přestavbou z autobusu Ikarus 280.
Poslední kloubový trolejbus (3689) ve vozovně Vznikl přestavbou z autobusu Ikarus 280.
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)
Z vozů vymizely celovozové reklamy, obvyklé ještě před dvěma lety, dnes je nahradily decentně provedené nápisy na bocích vozů. Obecně můžeme říci, že modrobíle natřené trolejbusy působí dobře udržovaným dojmem, na tomto stavu se zajisté podepsalo i přidělení jednotlivých vozů konkrétním řidičům.
Jelcz 120 MTE (3321) v dubnu 2000.
Jelcz 120 MTE (3321) v dubnu 2000. Tehdy byly reklamní nátěry běžnou součástí trolejbusového provozu
Foto Patrycja Jarmusz
Přehled vozového parku trolejbusů
Vozový park se skládá ze 78 trolejbusů polské výroby. Stav k 17.3.2003:

Solaris Trollino 12T - 4 vozy, rok výroby 2001.
Jelcz M121E - 1 vůz, rok výroby 1999 (prototyp).
Jelcz 120ME - 15 vozů, rok výroby 1998 - 2000.
Jelcz 120MT - 20 vozů, rok výroby 1994 - 1997.
Jelcz 120 MTE - 9 vozů, rok výroby 1992 a 1994.
Jelcz PR 110E - 27 vozů, rok výroby 1987 - 1991.
Jelcz PR 110T - 1 vůz, rok výroby 1989.
Ikarus 280E - 1 vůz, rok výroby 1994 (přestavba z autobusu, r.v. 1983)

Linkové vedení

Trolejbusy zajišťují provoz na následujících linkách:
20 Cisowa SKM - Plac Kaszubski (centrum města)
21 Dworzec Glowny PKP (hlavní nádraží) - Sopot
22 Cisowa SKM - Dworzec Glowny PKP (hlavní nádraží)
23 Wielki Kack - Dworzec Glowny PKP (hlavní nádraží) - Stocznia
25 Cisowa SKM - Plac Kaszubski (centrum města)
26 Cisowa Sibeliusa - Orlowo
27 Cisowa SKM - Karwiny "Euromarket"
28 Pustki Cisowskie - Plac Kaszubski (centrum města)
30 Cisowa Sibeliusa - Dworzec Glowny PKP (hlavní nádraží)
Vývoj trolejbusové sítě
Vývoj trolejbusové sítě ve Gdyni.
Autor Jiří Kohout (2002)
Linka 21 vede v jižním směru až za hranice vlastního města do Sopot. Na meziměstském úseku se však vážně uvažuje o zastavení provozu, příčinou je kromě zanedbaného vrchního vedení nejen paralelně vedoucí železniční trať (SKM, Wejherovo - Gdaňsk), ale také velké množství souběžných autobusových linek. Již nyní není trať v neděli vůbec provozována a je zřejmé, že se do obnovy trolejí nebude v budoucnu investovat.V ulicích města můžeme potkat také trolejbusy označené jako linka 730, jde o zatahující vozy (Redlowo SKM Stryjska), které přepravují cestující až před bránu vozovny. Před hlavním nádražím pak jsou odstaveny vždy jeden až dva záložní vozy označené jako linka 740 (PKT Gdynia) nebo 630 (Dyspozycyjna).
Solaris Trollino 12T (3038)
Ještě jednou hlavní nádraží. Solaris Trollino 12T (3038) jako záložní vůz.
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)
Většina konečných je vybavena předjízdnými stopami, které se uplatňují hlavně tam, kde je ukončeno více linek. Síť je dále doplněna velkým množstvím nácestných obratišť. Na náměstí Wezel-Franciszki-Cegielskiej poblíž železniční stanice Wzgórze sw. Maksymiliana můžeme nalézt prostornou dvoustopou smyčku, sloužící v současné době pouze autobusům.
Jelcz 120MT číslo 3314.
Jelcz 120MT číslo 3314. V pozadí budova hlavního nádraží.
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)
Jelcz PR110E číslo 3332.
Jelcz PR110E číslo 3332. Konečná stanice linky 30 Cisowa Sibeliusa.
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)

Trolejové vedení

Většina tratí je vedena širokými městskými ulicemi, proto jsou použity hlavně stožáry s výložníky. Často jsou k vidění také příhradové stožáry, pocházející z železničních přebytků, najdeme je například na lince 21 v celém úseku Orlowo - Sopot. Stav tohoto úseku je možné označit za odstrašující příklad toho, jak by trolejové vedení nemělo vypadat. Jednotlivé části úseku byly mnohokrát rekonstruovány a opravovány, takže každý závěs je vlastně originál. Tomu pak odpovídá i nízká rychlost, jakou je tento úsek pojížděn.Zcela opačným dojmem působí úseky v centru města a ve čtvrtích Chylonia a Cisowa. Vedení odpovídající systému Fahrleitungsbau Essen je zavěšeno na pružné závěsy, v obloucích zpevněné vodícími lištami. Na hlavní městské třídě Swietojanska a přilehlých odbočkách najdeme nedávno obnovené závěsy, částečně i s novou trolejí. Kvalita vedení je patrná i na rychlostech projíždějících trolejbusů. Tam, kde je to účelné, jsou zabudovány rychloprůjezdné výhybky, které mohou být projížděny prakticky bez nutnosti zpomalení. S tím souvisí i to, že používané sběrače velmi dobře absorbují síly vzniklé zrychlením, takže úseky s moderním vedením umožňují bezproblémový a plynulý provoz. Zbývající výhybky jsou proti tomu nedostižné, pokud jde o jednoduchost provedení. Není tedy divu, že je řidiči přejíždějí doslova krokem. Důkazem kvalitního vedení a opatrné jízdy je i to, že vypadávání sběračů je ve městě věcí zcela neznámou.
Za zmínku stojí i skutečnost, že je vedení částečně napínáno pomocí závaží a díky velkému množství úsekových děličů je možné rozdělení do mnoha nezávisle napájených úseků. Na některých děličích je na jedné straně přišroubovaný kabel, jehož volný konec může být v případě potřeby použit k přemostění děliče.Nesmíme zapomenout na čtyři vozidla s pracovní plošinou pro údržbu a opravu trolejového vedení (39447, 39611, 39758, 39759), vozový park pracovních vozů doplňují dále například tahače nebo dispečerská vozidla.
Modernizovaný Jelcz 120 ME (3378) na lince 27
Modernizovaný Jelcz 120 ME (3378) na lince 27
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)
Jelcz 120 MT (3309) opouští Plac Kaszubski jako linka 28
Jelcz 120 MT (3309) opouští Plac Kaszubski jako linka 28
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)

Ostatní postřehy

Během mého pobytu byly na trolejbusových linkách k vidění pouze trolejbusy, provozní zálohy v obrovském areálu depa a dílen v Aleji Zwyciestwa dávají tušit, že je to obvyklý stav. Zde jsou odstaveny některé starší neprovozní vozy značky Jelcz, ale také nově opravený trolejbus Saurer II LM, nazývaný "Gdynski Trolejbus Retro", který byl od roku 1957 provozován ve švýcarském St. Gallen pod číslem 128, později byl předán do Varšavy, kde jezdil pod číslem T014. Nyní je v majetku firmy Trobus. Další trolejbus tohoto typu prochází společně s odpovídajícím vlekem opravou a po ní budou nabídnuty k odprodeji.
Muzejní trolejbus Saurer (ex. St. Gallen 128, ex Warszawa T014)
Muzejní trolejbus Saurer (ex. St. Gallen 128, ex Warszawa T014)
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)
Dnes je v majetku firmy Trobus.Vozový park autobusů se skládá hlavně z novějších vozů krátkých i kloubových, pocházejících od firem MAN, Mercedes-Benz resp. Evobus, Volvo, Neoplan a Solaris, ty také v patnáctimetrové verzi. Většina vozů je nízkopodlažních. Ne neprávem se místní autobusový provoz může řadit k nejmodernějším v Polsku, kde ve většině měst stále ještě vládnou Jelcze, Autosany a Ikarusy.
Jelcz 120 ME (3329) s reklamou propagující dopravní podnik, poblíž smyčky Orlowo.
Jelcz 120 ME (3329) s reklamou propagující dopravní podnik, poblíž smyčky Orlowo.
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)
Dvě Trollina (3037 a 3001) na konečné linky 22 Cisowa SKM
Dvě Trollina (3037 a 3001) na konečné linky 22 Cisowa SKM
Foto Ronald Kiebler (6.-9. 9. 2002)

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader