Události z provozu 2002
Leden 2002
Dne 29. ledna se v budově Ministerstva dopravy a spojů konala schůzka
ohledeně problematiky zachování trolejbusové dopravy v Mar. lázních. Kromě
zástupců Spvd a zmíněného ministerstva byl přítomen místostarosta
Mariánských Lázní RNDr. Pavel Poc, dále zástupci Ministerstva
životního prostředí, Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva zdravotnictví.
Úvodem informoval pan místostarosta o nevýhodném postavení města,
které bylo nuceno soukromým dopravcem ke zvyšování dotace (která každoročně činila
10 miliónů Kč), pokud má být zachována trolejbusová doprava. Zástupce MŽP
Mgr. Ondřej Wágner připomněl, že na modernizaci elektrické trakce ve městě lze využít
prostředků ze Státního fondu životního prostředí, zástupce Ministerstva dopravy
a spojů pak informoval o možnosti získání dotace na nákup nových vozidel. Rovněž
zástupci Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva pro místní rozvoj vyslovili
podporu trolejbusům z hlediska podpory lázeňství a cestovního ruchu.
Pan místostarosta Poc přítomné dále ujistil, že nelze očekávat likvidaci trolejbusů v nejbližší době,
ale že vážnost situace vyžaduje urychlené řešení. Navrhl tedy veřejné projednávání
problematiky za účasti dopravního podniku a nás, zástupců Spvd.
Jaro 2002
Mariánskolázeňská trolejbusová doprava vstoupila navenek přece jen do lepší éry. Vypravenost
trolejbusů oproti podzimu 2001 a zimně 2001/2002 výrazně vzrostla, pokud situace dovolí, jsou do
provozu vypravovány všechny trolejbusy. Spolu s Vojtěchem Wolfem, vydavatelem časopisu
Městská doprava, oslovovali naši členové různé společnosti,
které se zabývají výrobou a montáží zařízení elektrické trakce. Dále jsme pokračovali
v informačních kampaních, oslovovali i spolky a profesní sdružení ze zahraničí, aby nám
pomohli při medializaci problému. Podíleli jsme se také na přípravě nadcházejících
oslav 100 let MHD v Mariánských lázních.
Květen 2002
Ve dnech 8. až 12. 5. proběhly oslavy 100 let MHD v Mariánských Lázních a zároveň oslavy
50 let provozu trolejbusů. Oslavy byly připomenutím veřejnosti, jaký význam má pro lázeňské
město elektrická městská doprava, a zároveň byly vyvrcholením činnosti občanského sdružení
Společnost pro veřejnou dopravu. Návštěvníci i obyvatelé Mariánek se v těchto dnech mohli po
městě svézt nejen historickými trolejbusy, ale zejména jedním z našich nejmodernějších trolejbusů,
nízkopodlažní 21TrACI ("Trejsinou"), aby si zde vyzkoušeli, že trolejbusová doprava
disponuje moderními vozy. O jejich existenci mnozí místní občané ovlivněni mýty o těžkých,
zastaralých a neohrabaných trolejbusech neměli bez nadsázky ani tušení.

"Trejsina" původem z Plzně projíždí na lince 5 kolem hotelové
školy v Mariánských Lázních.
Foto Jan Šlehofer (8. 5. 2002)
Oslavy probíhaly za ohromného zájmu veřejnosti, a to jak z řad místních
obyvatel, tak i z řad návštěvníků. Do Mariánských Lázní přicestovaly stovky
zájemců, mnozí ze zahraničí, a i tím dali - doufejme - Mariánskolázeňským jasný
signál, že význam trolejbusů pro toto město je ohromný.

Původní Mariánskolázeňský historický trolejbus 9 Tr zdolává příkré
stoupání v lázeňské čtvrti. Od roku 2004 tento vůz jezdí ve Zlíně.
Foto Jan Šlehofer (8. 5. 2002)
Konference o trolejbusové dopravě zaměřená na malé provozy
Konference o trolejbusové dopravě byla velice důležitou součástí oslav.
Vystoupila zde paní starostka Ellén Volavková. Mimo jiné řekla, že si dovede představit
v Mariánských Lázních jakoukoli městskou dopravu, a že trolejbusová varianta
je jen jednou z mnoha variant. Také jsou již prý vyvinuty dle paní starostky
nové pohony, kupř. elektrobusy, které na baterii dokáží obsloužit město.
Naopak pan místostarosta Poc vyzdvihl na konferenci význam trolejbusové
dopravy pro město Mariánské Lázně a naznačil, že podnikne mnohé, aby byla
trolejbusová doprava ve městě nejen zachována, ale doznala i obnovu
infrastruktury. Pan místostarosta Poc též vyslovil podstatné, že zastupitelstvo
radnice se v tomto volebním období nikdy nevyslovilo pro rušení trolejbusové
dopravy, avšak též ji zatím ani nevyslovilo podporu.
S
příspěvkem vystoupili v neposlední řadě členové Společnosti pro veřejnou dopravu.
Nejprve obecně nastínili historii elektrické trakce ve veřejné dopravě. Pomocí příkladů
z minulosti i současnosti varovali před jejím ohrožením pomocí lobbystických tlaků
např. výrobců z oboru dieslové trakce. Dále vyzdvihli přínos konkrétně trolejbusové
trakce nejen pro místní ekologickou situaci, ale i na zlepšení dopravní situace
města. Připomněli fakt, že člověk při volbě druhu dopravy ve městech podvědomně
vnímá trolejové vedení jako reklamní prvek, který láká k použití dopravního
prostředku - tedy efekt tzv. viditelnost sítě. Spolu se stoupajícím podílem cestujících
ve veřejné dopravě klesne logicky počet uživatelů dopravy individuální, což je
nejvíce žádoucí právě v lázeňském území. Podmínku je ovšem fungující veřejná
doprava, které objednatel i provozovatel věnují dostatečnou podporu.
Na konferenci promluvil také vlastník DPML, pan ředitel Voves, který vyslovil
trolejbusům též podporu - zajímavá změna názoru oproti roku 2001. Dále uvedl,
že v letošním roce koupí podnik malý nízkopodlažní autobus. Při projížďce
účastníků konference městem ve dvousilovém trolejbusu 21 TrACI ukazoval všem
zúčastněným, jak se lázeňské centrum změnilo v jedno velké parkoviště
(v minulém volebním období) a zrušenou, avšak dodnes nesnesenou trať k Lesnímu
prameni, která byla zrušena v roce 1996. Projížďka dále pokračovala k dolní
stanici lanové dráhy Koliba, kam byla koncem 80. let vyprojektována trolejbusová
trať. Cestou do Úšovic pan ředitel představil plochu bývalého centrálního
parkoviště, na jehož ploše má dle některých zastupitelů vyrůst hypermarket
spolu s administrativním objektem. Dle pana ředitele Vovse je právě zástavba
tohoto dlouho uzavřeného parkoviště ukázkou špatné dopravní koncepce města.
Léto 2002
Po oslavách bohužel postupně klesla vypravenost trolejbusů, která se v následujícím
období pohybovala jen kolem max. 3 vozů v síti v pracovní dny, o víkendu jen
jeden, což samozřejmě výrazně prodražovalo trolejbusový provoz.
Anketní průzkum názoru občanů na řešení dopravy ve městě
Na přelomu června a července si město Mariánské lázně nechalo vypracovat
anketu ohledně řešení dopravy ve městě. Cílem projektu bylo zjistit
názory občanů na parkování, MHD, cyklistickou dopravu, regionální dopravu, a na
celkovou dopravní situaci ve městě. Výběr respondentů byl nahodilý, celkem bylo vybráno
418 anketních lístků, což představuje 2,7% všech obyvatel Mariánských lázní. (Věkové
složení respondentů sice neodráželo skutečné složení obyvatel, ale pro účely tohoto
průzkumu byla metoda dostatečně přesná.) Na otázku "Myslíte si, že by město
mělo v budoucnu podporovat trolejbusovou dopravu?" odpověděly téměř dvě
třetiny dotázaných (63%) kladně. Jako důvod respondenti uváděli:
- čistý provoz, ochrana životního prostředí
- patří k tradici města, městotvorný prvek, který zvyšuje prestiž města
- menší hluk z provozu trolejbusů
Ze závěrů ankety dále vyplynulo (mimojiné):
- největším nedostatkem MHD bylo podle 57% dotázaných dlouhé intervaly mezi spoji, dále vadil nedostatek večerních a nočních spojů a nevyhovující tarif
- třetina dotázaných používala k cestě do školy či zaměstnání městskou dopravu
- čtvrtina dotázaných jezdila za nákupy převážně městskou dopravou
- alespoň 1x týdně nebo vícekrát za týden využívala MHD 65% respondentů (z toho 35% denně)
- téměř polovina dotázaných si přála větší omezení automobilové dopravy v lázeňské čtvrti
Podzim 2002
Dne 27. 9. 2002 vyjel poprvé v lázeňském městském nátěru
vůz číslo 45. Velká Hleďsebe byla celé tři měsíce bez trolejbusů z důvodu
rekonstrukce inženýrských sítí. Několik dní byly také celé Mariánské Lázně
zcela bez trolejbusové dopravy, ale to bylo tentokrát zapříčiněno ničivou
vichřicí, která se nad městem přehnala 27. 10. a která měla za následek
stržení cca 100 m trolejového vedení na meziměstské trati do Velké Hleďsebe.
Trať byla sice ihned opravena, ale v pondělí 28. 10. díky destrukci sloupu u
Nových Lázní, taktéž z důvodů oné vichřice, došlo k úplnému zastavení
trolejbusového provozu, jen ve špičkách pracovních dnů jezdil jeden trolejbus
(z důvodu nedostatku autobusů!) na lince 3 končící u CS service. Provoz byl
obnoven 4. 11. 2002, na trati do Velké Hleďsebe 6. 11. 2002.
Trolejbusy byly v tomto období údajně vypravovány pouze proto, že technický
stav autobusů nebyl právě nejlepší, ačkoli 25. 10. 2002 byl dodán další nový
autobus, tentokrát malokapacitní SOR 10,5. Situace tedy nebyla nijak zvlášť
příznivá, i když výrazně lepší, než před rokem.