Get Adobe Flash player

Jihlava - zajímavosti

Jihlavská městská doprava má i několik zajímavostí, o kterých mnozí návštěvníci nevědí. Například svou velikostí, tedy myšleno trolejové sítě 9,4 km (dnes má délku 14,8 km) byl jihlavský provoz v 80. letech menší, jak provoz v Mariánských Lázních, který má délku 11 km. Taktéž svými okružními linkami Jihlava silně připomíná Mariánské Lázně, a do třetice Jihlavu s Mariánskými Lázněmi spojuje mimořádná městotvornost trolejbusů, díky nimž mají obě města bezesporu velkoměstský charakter.
V Jihlavě také dojezdil poslední trolejbus 9Tr v České republice. Jednalo se o vůz č. 11, který je dnes zachován pro muzejní účely a stalo se tomu 30. 5. 1997. V Jihlavě také do roku 2006 byl v provozu nejstarší autobus řady 700 v ČR a to Karosa B731 rekonstruovaná na B732. Jednalo se o vůz č. 301 z roku 1982. Do Jihlavy se však trolejbusy 9Tr v podstatě vrátily, protože dva nově pořízené secondhandové vozy 14Tr ze Zlína (č. 56 a 57) mají motory z trolejbusů 9Tr. Do nedávné doby byl autobusový vozový park obnovován ojetými autobusy zejména z Prahy (ev.č. 300 a nižší). Do Jihlavy byly ale také dodány i nové vysokopodlažní Karosy. V současné době jsou díky evropským dotačním programům dodávána nová nízkopodlažní vozidla.
Jihlavský provoz se pyšní tím, že má jedny z nejnižších nákladů na provozování „velké“ městské dopravy, tedy, že stačí opravdu jen velmi malé dotace na provoz MHD. Díky tomu jsme se hlavně v minulosti mohli v provozu setkat s téměř muzejními vozidly (viz výše) a v trolejové síti můžeme spatřit jak jedny z nestarších armatur u nás, tak kupříkladu i hypermoderní tahové rychloprůjezdné výhybky, které jsou spolu namontovány na jedné křižovatce. Toto by však na závadu nebylo, ale proslýchá se, že údržba vozidel není až taková, jakou by si vozidla zasloužila.
Historický trolejbus 9Tr č. 11, podobně jako tomu bylo v Mariánských Lázních, není majetkem podniku (majitel: Občanské sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů; Jihlava-Mahlerova 17); navíc ještě existují "devítka" č. 19 (bez elektr. výzbroje) a "čtrnáctka" č. 24 (vrak s elektr. výzbrojí 9Tr).
Trolejbus 21Tr ve smyčce Hotel Jihlava na sídlišti Březinky 30. 12. 2002.
Trolejbus 21Tr ve smyčce Hotel Jihlava na sídlišti Březinky 30.12.2002.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)
Údajný jihlavský tramvajový o vůz č. 2 po vyřazení v Opavě, dnes v Opavě - Slavkově.
Foto Libor Hinčica, 31.5. 2004
Tramvaj v zahradě Interier tramvaje Detail městského znaku Jihlavy

Kalendář akcí

loader