Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Fotogalerie

Evropa

Italské trolejbusy na počátku 21.století

Parma
Parma
Foto Jiří Hertl - Archiv Jiřího Hertla
Itálii lze považovat za poslední zemi ze staré patnáctičlenné skupiny států EU, kde trolejbusy stále mají významnou roli v městské a dokonce meziměstské dopravě. V padesátých letech bylo v Itálii kolem 60 trolejbusových systémů. Jejich počet poklesl na počátku osmdesátých let na 15, z nich mnohé stále používaly vozový park z 50.-60.let, takže po roce 1980 byly uzavřeny další. Tato situace se změnila o deset let později, když během devadesátých let bylo obnoveno několik sítí a nakoupeny nové vozy.
  Neapol - Alfa Romeo/Aerfer/OCREN, rok výroby 1962 - 1963.
Neapol - Alfa Romeo/Aerfer/OCREN, rok výroby 1962 - 1963.
Foto Jan Spousta (září 2001)

Vývoj trolejbusových systémů v Itálii na konci 20.století

Tab. 1. Přehled trolejbusových provozů.
městoRok otevřeníProvoz uzavřenSoučasný stavBudoucnost
Ancona1949
2002
1999
>
Vozidla z 80.let rekonstruována, síť otevřena 12/2002Objednávka na nové vozy
Bari1939 1987 Síť v rekonstrukci, nové vozy dodány  
Bologna1940
1955
1991
1943
1982
>
V provozu Další úseky ve stavbě
Cagliari1952 > V provozu, některé úseky nedávno znovu obnoveny Poslední prodloužení do provozu 12/2002
Carrara 1955 1985 Rekonstrukce závisí na financích  
Chieti 1950 1993 Rekonstrukce zahájena 2002  
Cremona 1940 > Omezený provoz Velmi nejistá, pravděpodobně bude zrušen
Janov 1938
1997
2002
1973
1998
>
Po dočasném přerušení kvůli výstavbě metra provoz obnoven 2002 Další prodloužení schváleno Magistrátem
La Spezia 1906
1951
1987
1909
1985
>
V provozu - sídlo Národního trolejbusového muzea Prodloužení v projektu
Milano 1933 > V provozu  
Modena 1950
2000
1996
>
V provozu  
Neapol CTP (městská síť) 1940 > V provozu Vozy z 1960 nahrazeny 2000/2001
Neapol ANM(meziměstská) 1964 > V provozu  
Parma 1953 > V provozu  
Rimini ? > V provozu Poslední prodloužení do provozu 8/2001
Salerno 1937 1986    
San Remo 1942 > V provozu Prodloužení v projektu
Milano - Iveco 2480/Socimi/AEG ev.č. 131, r.v. 1993-96
Milano - Iveco 2480/Socimi/AEG ev.č. 131, r.v. 1993-96
Foto Jan Spousta (červenec 2003)

Nové sítě ve výstavbě nebo projektované

Nový systém je ve výstavbě v Římě s předpoládaným datem dokončení na přelomu 2003/2004 (objednáno 30 T-busů Solaris/GANZ s opcí na dalších 45). V římském regionu mimoto existují projekty na místní sítě v Pomezii a Lido di Ostia (ten ovšem pochází již z roku 1990 a stále nejsou k dispozici finanční prostředky). Plány na opticky řízené trolejbusy byly zpracovány pro Savonu a Paduu, jejich realizace se předpokládá kolem 2005/2006. Nový systém je navrhován pro Pescaru, který by mohl být propojen s existující sítí v Chieti. Další studie je posuzována v Reggio di Emiglia, oba posledně jmenované projekty však v současnosti nemají zajištěno finanční krytí.
Je třeba se zmínit též o tom, že trolejbusy nejsou jedinými elektrickými silničními vozidly na ulicích italských měst. Ve 49 městech jezdí v současnosti celkem 345 elektrických a hybridních busů (většinou mini- a midi-busy po historických centrech nebo mezi centrem a parkovištěm P+R).
Tab. 2. Přehled vozového parku - 2003.
Město Délka sítě (km) Počet linek Vozový park
městských meziměstských solo kloubové
Ancona 10 1090
Bari 17 (1) t.č. tramvaj mimo provoz050
Bologna 11,81*01934
Cagliari 38,61*1510
Chieti 8 (1) t.č. tramvaj mimo provoz0100
Cremona 25 20100
Janov 7 10200
La Spezia12,220140
Milano 40,43*07074
Modena 11,7301410
Neapol CTP(městská síť)3911790
Neapol ANM meziměstská)420480
Parma 17,440340
Rimini 12,201170
San Remo 28 12220
Milano - Fiat 2470.12/Socimi/Ansaldo, r.v. 1983-85
Milano - Fiat 2470.12/Socimi/Ansaldo, r.v. 1983-85
Foto Jan Spousta (červenec 2003)

Italské léto 2003

Léto roku 2003 nebylo nejvhodnějším časem pro projížďku italskými trolejbusy. Objektivně řečeno, on to vlastně nebyl nejvhodnější čas pro návštěvu Itálie vůbec, pokud destinací nebylo některé z přímořských letovisek. Jeho hlavními rysy byly extrémní teploty, nedostatek vody a následkem obojího dříve uvedeného výpadky elektrického proudu. Dalším obvyklým italským a francouzským zvykem je nahrazovat trolejbusy po dobu prázdnin autobusy - pro úsporu elektrické energie (z níž největší díl zřejmě spotřebuje klimatizace, přítomná všude - v obchodech, restauracích, bytech) i pro jednodušší údržbu trakční a napájecí sítě.
Milano - Menarini F220/Bredabus/AEG, ev.č. 215, r.v. 1991-94
Milano - Menarini F220/Bredabus/AEG, ev.č. 215, r.v. 1991-94
Foto Jan Spousta
Z potenciálních trolejbusových měst jsem navštívil Boloňu, Milano, Modenu, La Spezii a Parmu a zde je moje "cestovní zpráva":
V Boloni jsem nepotkal trolejbusy žádné, pravděpodobně z důvodu rekonstrukce křižovatky vnitřního městského okruhu a hlavního průtahu západ-východ, přes kterou jsou vedeny všechny trolejbusové linky. Přímo v centru lze najít několik smyček a manipulačních tratí, začínajících buď uprostřed ničeho (15 metrů od nejbližší funkční troleje) či naopak končících uprostřed větví, připomínajících kultivovanou džungli. Těžko říci, zda se jedná o pozůstatky sítí pradávných či naopak o základ pro rozšíření té současné. Druhé vysvětlení zřejmě platí pro dráty na mostě přes nádraží, mizející směrem k jihu. Pro "lovce pokladů" může být zajímavé, že přímo v centru, se v uličce mezi paláci nachází kus kolejí ze zrušeného tramvajového provozu.
Žádné trolejbusy nejezdily ani v Parmě. Vzhledem k tomu, že náhradou bylo množství viditelně zcela nových autobusů různých velikostí a provedení, lze jen doufat, že zprávy o zajištěné budoucnosti parmských trolejbusů nejsou pouze přáním trolejbusových fandů.
Mnohem lepší pohled nabídla další tři trolejbusová města.

Modena

Modena je středověké město s trolejbusy jezdícími přes historické centrum. V létě jezdila jen linka č.7, z důvodu rekonstrukce řady ulic v centru. Byla obsluhována kloubovými trolejbusy AUTODROMO, které se v dieselovém provedení vyskytují v hojném počtu po celém italském severu. Jejich vzhled, připomínající bus sestavený ze stavebnice LEGO, byl pro mne ovšem trochu zklamáním, zejména při srovnání se slavnou italskou karosářskou školou, aplikovanou na automobilech i vlacích.
Modena - MAN/Autodromo/Kiepe, r.v. 1996
Modena - MAN/Autodromo/Kiepe, r.v. 1996
Foto Jan Spousta (červenec 2003)

La Spezia

La Spezia není typickým turistickým cílem, ale za návštěvu stojí. Nejen kvůli trolejbusům, ale též kvůli svému okolí, které lákalo k pobytu a psaní mnoho slavných básníků (např. Petrarcu a lorda Byrona) a oběma železničním tratím (z Parmy a Janova), které tento přístav spojují s vnitrozemím. Provoz je na dobré úrovni, i když já měl jen 50 % úspěch. Trolejbusy jezdily jen jeden den mého pobytu, druhý den byly všechny linky obsluhovány autobusy. Důvodem byla pravděpodobně předpovídaná bouřka, která způsobila několikrát výpadek dodávky proudu.
Národní dopravní muzeum (umístěné ve vozovně) lze teoreticky navštívit po předchozí dohodě. V praxi je uzavřeno pro renovaci.
Bredabus 4000.12 ev.č. 812, r.v. 1987 - vypadá jako by 14Tr vypadl z oka, akorát má dvojité střední dveře.
Bredabus 4000.12 ev.č. 812, r.v. 1987 - vypadá jako by 14Tr vypadl z oka, akorát má dvojité střední dveře.
Foto Jan Spousta (červenec 2003)

Milano

Jediným místem s úplným uspokojením pro dopravního fandu bylo Miláno. Užil jsem si jízdu na všech čtyřech trolejbusových linkách (92, 93 and protisměrné okružní 90/91). Největší zážitek ovšem představují milánské tramvaje. Nejméně třetinu jejich parku tvoří "řada 28" (to číslo opravdu znamená rok jejich uvedení do provozu) s podélnámi dřevěnými sedačkami, ručním kontrolérem a podobným zvukem, jako mívaly předválečné tramvaje v Praze. Většina dalších tramvají jsou kloubáky z 50. a 60.let, v provozu je již několik nových nízkopodlažních vozů v designu "Eurotram", obdobných jako ve Štrasburku. Tři linky milánského metra sice slouží ke spokojenosti občanů, jeho vzhled však určitě nelze považovat za vrcholné dílo italské dopravní architektury. První, co neznalého cestujícího překvapí, je temný nátěr stanic. Druhá zkušenost je ještě nepříjemnější - vozy nemají klimatizaci, ale okna stahovatelná asi do 2/3 své výšky. To by nebylo až tak nevhodné řešení, avšak až "šokující" jsou mříže v oknech, zřejmě způsob ochrany proti vyklánění cestujících z vlaku.
Milano - tramvaj řady 28 z roku 1928
Milano - tramvaj řady 28 z roku 1928
Foto Jan Spousta (červenec 2003)

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader