Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Fotogalerie

Evropa

Douglas Horse Tramway

Vůz koňské tramvaje u památníku padlým námořníkům.
Vůz koňské tramvaje u památníku padlým námořníkům.
Foto M. Klas, 3. září 2008
Hlavní město ostrova Douglas řešilo již v polovině 19. století problém, jak dobře vyřešit dopravu tisíců přijíždějících návštěvníků ostrova po území města. Douglas se nachází v nevýrazném zálivu, na jehož jižním konci u historického středu vznikl frekventovaný mořský přístav. Město se však rozrůstalo nejen nahoru do svahů, ale především dál podél pobřeží k severními konci zátoky. A právě podél mořské promenády vyrůstalo nejvíce hotelů plných viktoriánské smetánky. Situaci vyhrotilo vybudování železniční trati z Douglasu na Port Erin a Peel v letech 1873-1874. Nové nádraží se opět nacházelo na jižním konci zátoky, nedaleko mořského přístavu.
Mořská promenáda s přístavem v pozadí.
Mořská promenáda s přístavem v pozadí.
Foto M. Klas, 3. září 2008
První tři tramvajové vozy tažené koňmi vyjely na trať od mořského přístavu na mořskou promenádu v roce 1876. Jak se zástavba podél pobřeží rozrůstala a cestujících přibývalo, trať koňské tramvaje prodloužili v roce 1883 až na konec promenády k Derby Castle. Zde bylo možné přestoupit od roku 1893 do tramvají Manx Electric Railway, směřujících dál podél pobřeží na Laxey a Ramsey. Kromě období II. světové války jedinečná koňská tramvaj slouží svému účelu dodnes. Dvoukolejná trať o rozchodu 914 mm a délce asi 3 km vede středem hlavní městské ulice na mořské promenádě. Oproti minulosti je pouze zkrácena o několik desítek metrů u přístavu, které padly za oběť novému přístavnímu terminálu.
Míjení vozů na trati.
Foto M. Klas, 3. září 2008
Na trati je mnoho zastávek, ovšem vůz zastaví na požádání prakticky kdekoliv. Nastupování je však i na vyhlášených zastávkách bez nástupních ostrůvků poměrně nebezpečné, protože trať vedená středem frekventované ulice a tak cestující kličkují mezi projíždějícími auty. I přes to je cestování koňskou tramvají mezi turisty a rezidenty populární. Současná frekvence samozřejmě zdaleka nedosahuje dřívějších dob slávy, běžně jsou v provozu na trati dva vozy, podle počasí buď otevřené a nebo uzavřené. Do budoucna se zvažuje přenesení tratě koňské tramvaje na městskou pěší zónu, aby se tak omezilo riziko nehod.
Za deštivého a větrného počasí vyjedou na trať uzavřené vozy.
Foto M. Klas, 5. září 2008
"Hnací vozidla" mají své depo s ovsem a senem nedaleko konečné Derby Castle. Každý kůň tahá svůj vůz pouze 2 hodiny denně, jejich výměna je prováděna přímo na trati u depa. Koně slouží až 15 let, pro jejich klidné dožití slouží zvláštní pečovatelský statek nedaleko Douglasu.
Vlečné vozy mají svou vozovnu na konečné Derby Castle, asi 20 z nich je uzpůsobeno k pravidelnému nasazení. Mezi stoletými exempláři otevřených či uzavřených vozidel najdeme i naprosté unikáty jako například dvoupodlažní vlečný vůz. Ten však vyjíždí pouze při zvláštních příležitostech a nebo na objednávku.
Vůz koňské tramvaje před hotelem Hilton. Nahoře patrná rezidence Derby Castle.
Foto M. Klas, 4. září 2008
Vlastní provoz koňské tramvaje dnes patří městu Douglas. Jednosměrné jízdné bylo v roce 2008 ve výši 2 libry, na trati platil i Island Explorer Ticket. Jízdenky prodávají průvodčí, umně za jízdy přecházející po boční lávce mezi oddíly pro cestující. Provoz trvá od května do konce září, denně mezi 9 a 17 hodinou.

Cable tram

Rozrůstající se město Douglas potřebovalo také řešit dopravu do částí města ležících v kopcích. Na konci 19. století bylo zřejmé, že koňské tramvaje jsou dopravním prostředkem překonaným a hlavně koňské síly nemohly stačit na tažení vozů v prudkých ulicích města. V roce 1896 byla otevřena v Douglasu po vzoru amerických měst linka kabelové tramvaje. Trať o rozchodu 914 mm vedla z Victoria Street nedaleko mořského přístavu nahoru do rezidenční čtvrti, v roce 1902 došlo k jejímu prodloužení směrem dolů k moři Ballaquayle Roud. Trať tím dosáhla délky 3 km.
Provoz kabelové tramvaje neměl dlouhého trvání. V roce 1920 se rozjely ulicemi městské autobusy a díky tomu byl již příští rok provoz kabelové tramvaje omezen pouze na letní sezónu. Definitivní konec přišel v roce 1929, z celkem 16 vozidel se dochoval pouze vůz číslo 73 upravený jako otevřený vlečný vůz koňské tramvaje. Na počátku trati ve Victoria Steet je jako památka na tento zvláštní dopravní prostředek zadlážděn kus kolejového pole, ovšem originální kolejnice také dodnes vystupují zpod asfaltového povrchu například Waverley Street. Na nečekaný objev na mořské promenádě nedaleko Victoria Street ovšem v roce 2000 narazili dělníci hloubící výkop pro nové potrubí. Na povrch se totiž dostala značná část mechanismu oběžného kola kabelové tramvaje a vodící kladky kabelu. Po restaurování nálezů se počítá s vystavením těchto artefaktů.
Na konečné Derby Castle.
Foto M. Klas, 3. září 2008

The Douglas Head Marine Drive Tramway

Kromě koňské a kabelové tramvaje zasáhla do městské dopravy v Douglasu i klasická elektrická tramvaj. V roce 1896 byla vybudována necelých 6 km dlouhá jednokolejná trať o rozchodu 1435 mm, od přístavu v Douglasu, jižním směrem podél pobřeží k tehdy populárnímu místu rekreace Port Soderick. Na trati byly v provozu dvoupatrové tramvaje s horním otevřeným salónem a postranním přívodem proudu tyčovým sběračem. Trať procházela nádhernými scenériemi pobřežních skal. Vysoko ležící stanici Port Soderick s pobřežím a hotelem spojovala krátká linka funikuléru (pozemní lanovky), do těchto míst přenesená z původního místa v Douglasu. Tramvajová linka s lanovkou ukončily svůj provoz v roce 1939 v souvislosti se započetím války. Po jejím skončení již provoz nebyl obnoven a Port Soderick prakticky upadl v zapomnění. Jeden z patrových motorových vozů byl pak přestavěn na vlečný vůz a je ke spatření v depu koňské tramvaje.
Těsně před ukončením provozu v roce 1939 vůz č.5 překonává viadukt u Wallberry. Dnes po viaduktu není památky, trasa silnice tudy vedoucí se již zakousla do skály.
Repro z publikace "Railways and Tramways of the Isle of Man"

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader