Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Fotogalerie

 

Havlíčkův Brod

Město

SOR C 7.5 SPZ HB 84-70 (ev. č. 5)
Je 14:04 a SOR C 7.5 SPZ HB 84-70 (ev. č. 5) na lince 4 právě zastavil na Havlíčkovo náměstí, odkud bude pokračovat na konečnou Čechova.
Foto Martin Janda, 27. 2. 2004
Historie Havlíčkova Brodu se začíná psát ve 12. století, kdy na tzv. Haberské stezce u brodu přes řeku Sázavu vznikla malá osada. Městem se stává v roce 1261 a v roce 1637 získává status královského města. Od roku 1269 se město nazývá Smilův Brod, od roku 1308 Německý Brod. Teprve po druhé světové válce, v roce 1945, se název mění na dnešní Havlíčkův Brod.
Ve 13. století nabývá město na významu díky těžbě stříbra, je zde i mincovna. Avšak již o sto let později dochází k úpadku a významu nabývá Kutná Hora.
Město bylo několikrát těžce poškozeno, za husitských válek, drancováním Švédy za Třicetileté války, velkým požárem v roce 1662 a také během druhé světové války. V poválečných letech nastává rozvoj průmyslu, textilní a strojírenské podniky a také škrobárenský průmysl. Dnes je toto okresní město s přibližně 24 000 obyvateli součástí kraje Vysočina.

Silniční doprava

Autobusové nádraží v Havlíčkově Brodě
Autobusové nádraží v Havlíčkově Brodě s vozy dopravců Connex Východní Čechy a ICOM transport.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Havlíčkovým Brodem procházejí silnice 1. třídy číslo I/19 Havlíčkův Brod - Přibyslav - Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě - Bystřice nad Perštejnem - Kunštát, I/34 Koclířov (napojení na I/35) - Svitavy - Hlinsko - Polička - Ždírec nad Doubravou - Česká Bělá - Havlíčkův Brod - Humpolec - Pelhřimov - Kamenice nad Lipou - Jindřichův Hradec - Třeboň - České Budějovice a I/38 Jestřebí - Doksy - Mladá Boleslav - Nymburk - Kolín - Čáslav - Havlíčkův Brod - Jihlava - Znojmo - Hatě.
Většinu regionální a dálkové autobusové dopravy zajišťují dopravci Connex Východní Čechy (zejména provozovna Chotěboř) a ICOM transport (provozovny Jihlava a Humpolec). Autobusové nádraží se nachází v blízkosti Dolní ulice nedaleko centra města a v docházkové vzdálenosti železniční stanice. Některé regionální linky zastavují i na historickém Havlíčkově náměstí nebo přímo u železniční stanice.

Železniční doprava

Železniční stanice Havlíčkův Brod
Železniční stanice Havlíčkův Brod s vlaky vedenými lokomotivami řad 242 a 230.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Havlíčkův Brod je také významnou železniční křižovatkou. Vede sem dvoukolejná elektrifikovaná trať číslo 230 Kolín - Kutná Hora - Čáslav - Světlá nad Sázavou - Havlíčkův Brod, která odtud pokračuje označena číslem 250 v trase Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou - Křižanov - Tišnov - Brno - Břeclav - Kúty. Spojení s Dobronínem, Jihlavou, Jindřichovým Hradcem a Veselím nad Lužnicí zajišťuje trať 225, s Chrudimí a Pardubicemi trať 238 a s Humpolcem trať 237. Po trati 237 jsou vedeny pouze osobní (zastávkové) vlaky, po ostatních i rychlíky.
Železniční stanice sice leží na okraji zástavby, je z ní však pěšky snadno dostupné autobusové nádraží i centrum města. Spojení s těmito lokalitami je možné i městskou hromadnou dopravou.

Městská hromadná doprava

Karosa Citelis 12M RZ 2J6 0946 (ev. č. 9)
Karosa Citelis 12M RZ 2J6 0946 (ev. č. 9) na konečné linky 8 ČD nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Tak jako v mnoha jiných menších okresních městech, také v Havlíčkově Brodě provozoval městskou hromadnou dopravu podnik Československá státní automobilová doprava (ČSAD), konkrétně závod v Chotěboři (po většinu doby své existence součást krajského národního podniku ČSAD Hradec Králové, dopravní závod 507 Chotěboř). Počátkem devadesátých let převzala provoz soukromá firma Turdus s.r.o. a zajišťovala jej až do 31. 12. 1995. Stále rostoucí požadavky na dotace vedly městské zastupitelstvo k rozhodnutí zajistit provoz MHD vlastními silami. K 1. 1. 1996 se tak novým provozovatelem městské dopravy staly Technické služby Havlíčkův Brod, firma ve vlastnictví města, která dosud zajišťovala například svoz odpadů a dopravní značení ve městě. Bylo zakoupeno šest autobusů Karosa a SOR, většinou šlo o zcela nová vozidla přímo od výrobce.
Technické služby mají sídlo na adrese Na Valech 3523, Havlíčkův Brod, a provozovnu v Reynkově ulici 2886.
Karosa B 732 SPZ HB 84-66 (ev. č. 1)
Karosa B 732 SPZ HB 84-66 (ev. č. 1) na konečné linky 5 ČD nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007

Linkové vedení

Provoz městské dopravy je zajišťován devíti autobusovými linkami označenými čísly 1 - 9. Trasy linek jsou uvedeny v následující tabulce. Nejsou uvedeny všechny zastávky.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží - Havlíčkovo nám. - Výšina - Penny market - Havlíčkova - Nemocnice - PERKNOV
provoz: pracovní dny, vybrané spoje v ranní (8T / 8Z) a odpolední (8T / 6Z) špičce, jeden spoj večer ve směru TAM

2

PERKNOV - Nemocnice - sídl. Pražská - Havlíčkovo nám. - Žižkov II (zpět) - BTV PLAST
PERKNOV - Nemocnice - sídl. Pražská - Havlíčkovo nám. - ŽIŽKOV II
provoz: pracovní dny, vybrané spoje v ranní (2T / 4Z) a odpolední (4T / 4Z) špičce

3

ČD NÁDRAŽÍ - Vysočany - TERMESIVY
provoz: pracovní dny, šest párů spojů v ranní (3) a odpolední (3) špičce

4

ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží - Humpolecká (- Lipnická -) - ČECHOVA [ - LETIŠTĚ (- ŠMOLOVY)]
provoz: pracovní dny, tři páry spojů v ranní (1) a odpolední (2) špičce

5

ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží - Pleas - Žďas - Nový svět - SZeŠ - ČSAD nádraží - ČD NÁDRAŽÍ
provoz: pracovní dny, tři spoje v ranní špičce ve směru TAM, dva spoje v odpolední špičce ve směru ZPĚT

6

ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží - Havlíčkovo nám - Výšina - Penny market - REYNKOVA TS (- VRŠOVICE)
provoz: pracovní dny, 7T / 6Z spojů mezi 6 a 17 hodinou

7

ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží - Žižkov II (zpět) - BTV PLAST
ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží - ŽIŽKOV II
provoz: pracovní dny, tři páry spojů v ranní špičce, 5 párů v odpolední špičce, 1 pár večer

8

ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží [- BTV Plast (tam)] Žižkov II [- BTV Plast (zpět)] / Havlíčkovo nám. - Výšina - Penny market - Havlíčkova - Nemocnice - PERKNOV
provoz: pracovní dny, 12T / 15Z spojů mezi 4:30 a 21:45

9

ČD NÁDRAŽÍ - ČSAD nádraží - Žižkov II - Havlíčkovo nám - Penny market - Havlíčkova - Nemocnice - PERKNOV
provoz: soboty, neděle, svátky, 12 párů spojů mezi 4:30 a 20:00

Nové schéma MHD
Tyto plánky sítě MHD se používají od jara 2004.
Chcete-li vidět plánek v originální nezmenšené velikosti 2300x1602 (1,29 MB), klikněte sem nebo přímo na plánek.
V mnoha menších městech se setkáváme se situací, kdy celé území města obsluhuje pouze omezený počet linek, kvůli zajištění obsluhy ve všech částech města má tedy prakticky každý spoj jinou trasu, což rozhodně nepřispívá k dobré orientaci cestujících (zejména náhodných návštěvníků města). Havlíčkův Brod zvolil cestu zcela jinou - obsluhu města tak zajišťuje 9 linek, trasy jednotlivých spojů dané linky se pak od sebe liší pouze minimálně. Tento systém zcela jistě přispívá ke snazší orientaci cestujících - pro pořádek dodejme, že by nebyl problém vměstnat spoje linek 1, 2, 6, 7, 8 a 9 do jediného jízdního řádu (jejich trasy se totiž více či méně překrývají) a označit je jako jedinou linku.
Organizace dopravy
V pracovní dny zajišťuje provoz pět autobusů, o víkendu je v provozu pouze jeden vůz.
 Turnus č. Provozní den Výjezd Zatažení Výjezd Zatažení Linky 10 sobota + neděle 4:25 - - 20:00 9 11c pracovní dny 4:32 8:16 11:30 17:33 ráno: 1; odpoledne: 1, 2, 8 12c pracovní dny 4:41 9:30 12:27 17:25 ráno: 1, 2, 6, 8; odpoledne: 1, 2, 6, 8 13c pracovní dny 4:47 12:14 13:36 16:43 ráno: 4, 5, 6, 8; odpoledne:1, 5, 6, 8 14c pracovní dny 4:22 8:09 13:07 19:19 ráno: 1, 3, 5, 7; odpoledne: 1, 3, 4, 6, 7, 8 15c pracovní dny 4:28 10:41 12:21 22:28 ráno: 1, 2, 5, 6, 7, 8; odpoledne: 1, 3, 5, 6, 7, 8 11t pracovní dny, prázdniny 4:32 7:30 11:30 17:33 ráno: 1, 4, 6; odpoledne: 1, 2, 8 12t pracovní dny, prázdniny 4:41 7:35 12:33 17:25 ráno: 1, 2, 8; odpoledne: 1, 2, 6, 8 13t pracovní dny, prázdniny 4:47 12:14 13:36 16:43 ráno: 1, 5, 8; odpoledne:1, 5, 6, 8 14t pracovní dny, prázdniny 4:22 8:09 14:01 19:19 ráno: 1, 3, 5, 7; odpoledne: 1, 3, 4, 6, 7, 8 15t pracovní dny, prázdniny 4:28 10:41 12:21 22:28 ráno: 1, 2, 5, 6, 7, 8; odpoledne: 1, 3, 5, 6, 7, 8
Autobus SOR C 7.5
Trojice havlíčkobrodských autobusů - zleva SOR C 7.5 HB 84-70, ev. č. 5, Karosa B 732 HB 84-68, ev. č. 3 a Karosa-Renault CityBus 12M HBA 16-31, ev. č. 7 - na výstupní zastávce před nádražím.
Foto Martin Janda, 27. 2. 2004

Vozový park

Provoz MHD v současnosti zajišťuje osm autobusů. Seznam všech vozů od zahájení provozu MHD současným dopravcem v roce 1996 je uveden v následující tabulce.
ev.č. typ výr. č. rok výroby SPZ / RZ poznámky
1 Karosa B 732.1666 34660 1995 HB 84-66 -
2 Karosa B 732.1654 34930 1995 HB 84-67 -
3 Karosa B 732.1654 34938 1995 HB 84-68 -
4 SOR C 7.5 030 1995 HB 84-69 -
5 SOR C 7.5 031 1995 HB 84-70 -
6 Karosa C 734 0323 1981 HB 85-83 2005 vyřazen
7 Karosa-Renault Citybus 12M 13059 2000 HBA 16-31 -
8 Karosa-Renault Citybus 12M ? 2004 1J9 8922 -
9 Karosa Citelis 12M ? 2006 2J6 0946 -
Karosa C734
Karosa C 734 HB 85-63, ev. č. 6, rok výroby 1981, na lince 2 na Havlíčkově náměstí při cestě od BTV Plastu do Perknova.
Foto Martin Janda, 27. 2. 2004
Určitou kuriozitou mezi provozovanými vozy byl autobus číslo 6 z roku 1981, naposledy provozovaný pod státní poznávací značkou HB 85-83. Jako jediný byl pořízen jako generálkovaný a nikoli nový, původně jako záložní vůz. Dopravce ho však přidělil jednomu z řidičů a začal jej nasazovat pravidelně na méně vytěžované turnusy. Původně měl SPZ CV 65-40 (od 18. 11. 1981) a dle TP takto jezdil až do 20. 12. 1994, kdy mu byla přidělena SPZ CVA 26-22. Od 31. 1. 1996 jej vlastní TS Havlíčkův Brod (SPZ HB 85-83). Celkové opravy autobusu byly zapsány v TP 3. 3. 1987 a provedeny v Čáslavi, později ještě 15. 12. 1995 v České Lípě výměnným způsobem z podnětu TS Havlíčkův Brod. Zhruba od září 1996 téměř denně jezdil a veškeré opravy si na něm prováděl dopravce sám ve své autodílně. Z těch významnějších můžeme uvést např. výměnu původního typu spojky za novější typ, ovládaný samočinným posilovačem, která v městském provozu déle vydrží a má lepší záběr a dále pak výměnu ramen zavěšení předních kol. Poslední TK absolvoval tento autobus 17. 2. 2004 a po skončení její platnosti byl vyřazen. V té době měl v Havlíčkově Brodě odslouženo více než 8 let a najeto více než 250 000 km.
Karosa-Renault CityBus 12M HBA 16-31 (ev. č. 7)
Karosa-Renault CityBus 12M HBA 16-31 (ev. č. 7) na konečné linky 6 Reynkova TS.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Technické služby zaměstnávají osm řidičů autobusů - sedm z nich má přidělený svůj vůz, osmý slouží jako tzv. střídač. Jednotlivé vozy jsou nasazovány do různých turnusů, důvodem je snaha o to, aby všechny vozy měly přibližně stejný kilometrický proběh.

Tarif a přepravní podmínky

Do autobusů MHD se nastupuje předními dveřmi, vystupuje se dveřmi ostatními. Současný tarif platí od 1. listopadu 2006. Jednotlivé jízdné je možno hradit v hotovosti nebo čipovou kartou. Jízdenku lze použít pro jeden přestup do 45 min. na přestupních zastávkách ČD nádraží, ČSAD nádraží, Havlíčkovo nám. a Dolní. Lze ji použít bez výstupu z vozidla pro následující spoj při průjezdu vozidla zastávkami ČD nádraží, BTV plast, Pekárny a Žižkov II. Jízdenka je platná 60 min. od vydání.
Občanské jízdné činí při platbě v hotovosti 9,- a zlevněné (děti od 6 do 15 let, důchodci s průkazem dopravce, kočárek bez dítěte, pes bez schrány a větší zavazadlo) 7,- Kč, při platbě čipovou kartou jsou obě kategorie o 2,- Kč levnější.
Časové jízdné hrazené čipovou kartou existuje měsíční občanské, žákovské + studentské a důchodcovské, dále pak čtvrtletní občanské. Občanská měsíční jízdenka stojí 235,- a čtvrtletní 605,- Kč.
Bezplatně se přepravují např. děti do 6 let (vč. kočárku s dítětem), držitelé průkazů ZTP a ZTP-P, průvodce a pes držitele ZTP-P a pes ve schráně.
Jízdenky MHD
Jízdenky MHD Havlíčkův Brod vydané v únoru 2004 - zleva plnocenná přestupní jízdenka z předprodeje v hodnotě 6,- Kč a dodatková jízdenka z prodeje řidičem ve voze za 2,- Kč.
Sbírka Martin Janda
K minulosti už patří možnost zakoupení jednotlivých jízdenek v předprodeji. K dostání byly (se slevou oproti prodeji v autobuse) v informační kanceláři dopravce v ulici Na Valech a dále ve více než dvaceti novinových stáncích a některých prodejnách ve městě. Prodejci měli uzavřenou smlouvu s dopravcem a z každé prodané jízdenky měli čistý zisk 8 %.
Jízdenka MHD
Jízdenka MHD Havlíčkův Brod vydaná řidičem autobusu v květnu 2007 - plnocenná v hodnotě 9,- Kč.
Sbírka Lukáš Vrobel
V době existence předprodeje byl prodej jízdenek u řidiče jen doplňkový a pro tento účel neexistovaly speciální jízdenky. Cestující tedy obdržel běžnou šesti- nebo čtyřkorunovou jízdenku (dle tehdy platného tarifu), k ní ještě tzv. "dodatkovou jízdenku" v ceně 2 Kč - ovšem jen v pracovní dny. O sobotách a nedělích byly jízdenky prodávány za základní cenu bez přirážky (z důvodu uzavření většiny předprodejních míst). Cestujícím bylo doporučeno platit nejvýše dvacetikorunou, v případě platby bankovkou vyšší nominální hodnoty nebylo povinností řidiče mít peníze na vrácení.
Karosa Citelis 12M 2J6 0946 (ev. č. 9)
Karosa Citelis 12M 2J6 0946 (ev. č. 9) na lince 8 v zastávce Havlíčkovo náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Jízdenky naopak nebylo možné zakoupit v automatech - tento způsob prodeje by byl totiž pro dopravce značně nevýhodný, bylo by totiž nutné investovat do pořízení automatu a zajišťovat jeho stálou údržbu. Automaty se také občas stávají terčem pachatelů trestné činnosti - vandalismus apod. Předností předprodeje jízdenek v trafikách byly minimální náklady, žádné starosti s údržbou, odpadala možnost případné ztráty tržby např. při vykradení stánku, neboť majitel stánku si nakupoval jízdenky za hotové peníze a platil předem, v případě krádeže měl stánek pojištěn.
Autobus Karosa B732
Karosa B 732 HB 84-68 (ev. č. 3) čeká na konečné linky 6 ČD nádraží v chladném únorovém dopoledni na čas odjezdu 10:23. Z Vršovic bude pokračovat do garáží.
Foto Martin Janda, 27. 2. 2004
Pro nástup cestujících byly již v době existence předprodeje určené pouze přední dveře, cestující byl povinen ukázat řidiči legitimaci, případně označit si ihned po nástupu jízdenku v elektronickém označovači Mypol (shodného typu, jaký je například i v Pražské integrované dopravě), ten na ni vytiskl údaj v podobě "13:30 27.02 14:30 001" - čas označení 13:30, datum 27.02, platí do 14:30, linka 001.
Kontrolu jízdenek zajišťovali kromě řidičů také revizoři - pracovníci smluvní firmy, které si Technické služby čas od času "půjčovali" od firmy ČSAD Ingsped Praha a.s., a to dvakrát za tři měsíce.

Služby a informace pro cestující

Karosa-Renault CityBus 12M HBA 16-31 (ev. č. 7)
Karosa-Renault CityBus 12M HBA 16-31 (ev. č. 7) na lince 8 u zastávky Poliklinika.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Cestující mohou využívat služeb informační kanceláře v ulici Na Valech, která sídli v prostorách podnikového ředitelství Technických služeb. Zde je možno například zakoupit si čipové karty, získat informace o provozu MHD a jízdních řádech. Ale... Pokud je otevřeno. A tak jsme v 10:15 stanuli před dveřmi informační kanceláře a zjistili, že otevírací doba končí v pátek již v 10:00.
Označníky zastávek MHD
Označníky zastávek MHD zleva ČD nádraží a ČSAD nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Dopravce vydává pro cestující malý informační sešitek nazvaný "Jízdní řády MHD", který obsahuje vedle jízdních řádů i plánek sítě a tarifní podmínky. Ačkoliv jsme se na něj ptali téměř v každé trafice, úspěšní jsme byli až ve stánku před nemocnicí. Škoda - určitě by nebylo od věci zajistit prodej třeba také na nádraží a v městském informačním centru na náměstí....
Zajímavá je ovšem zadní strana, obsahuje totiž "Doporučené přestupové spoje", například:
Směr Perknov:
Linka č. 6 v 8:05 z ČD nádr. - přestup na Havlíčkově náměstí na linku č. 2 v 8:10 (pouze v "c")
Řidič autobusu linky 2 má pak v jízdním řádu poznámku "Havlíčkovo nám. 8:10 - pozor na přestup z linky č. 6 od ČD v 8:09!!!!!"
Jízdní řády a schémata sítě
Jízdní řády a schémata sítě jsou nejčastěji umístěna na označnících ve skříních a kryta plastovými deskami. Schéma sítě je s ohledem na tvar skříně otočeno o 90°.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Nemohu nevzpomenout na některá krajská města, kde sice řidiči mají v jízdních řádech podobnou poznámku, zejména v časných ranních a pozdně večerních hodinách, ale cestujícím zůstává informace o doporučených přestupech utajena. Pravidelní uživatelé těchto spojů na to musejí zkrátka přijít sami dlouhodobým pozorováním, náhodní cestující se musí spolehnout na to, že budou mít štěstí a trefí se zrovna na spoj s garantovaným přípojem v dané zastávce do požadovaného směru.
Jízdní řády
Jízdní řády linek MHD číslo 8 a 6.
Foto Lukáš Vrobel, 7. 5. 2007
Všechny zastávky ve městě jsou vybaveny vkusnými zastávkovými označníky v červené barvě. Na označníku je uveden nápis "MHD", symbol autobusu v bílém poli (na přestupních zastávkách doplněný nápisem "přestupní zastávka), název zastávky a štítky s čísly zastavujících linek. Jízdní řády a schémata sítě jsou nejčastěji umístěna na označnících ve skříních a kryta plastovými deskami. Jízdní řády jsou linkového provedení, tj. s uvedením odjezdů spojů ze všech zastávek, z nichž aktuální je ručně podtržena. Existují i spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla, nízkopodlažní autobusy jsou však běžně nasazovány i na další pořadí.
Staré schéma MHD
Starší schematický plánek (některé z uvedených zastávek byly v březnu 2001 přejmenovány). Nové plánky se objevují na jaře roku 2004.

Pár čísel z provozu

V roce 2004 najely autobusy na linkách městské dopravy 210 300 kilometrů. Služeb městské dopravy využije ročně 1,2 milionu cestujících, z toho třetina za zlevněné jízdné. Za první čtvrtletí roku 2004 tvořily tržby 37,1 % z celkových provozních nákladů, zbylých 62,9 % bylo pokryto dotací do města.
 

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader