Trolejbusy s českou stopu do Norska už podruhé v historii

 

Plzeňská Škoda Electric právě dokončuje zajímavou exportní zakázku trolejbusů. Jedná se o 10 kloubových osmnáctimetrových vozů typu Trollino 18 s trakčními bateriemi určených pro norské město Bergen. Finálním dodavatelem vozidel je výrobce autobusů a trolejbusových karosérií Solaris, ze strany Škody jde tedy o dodávku elektrovýzbrojí. Prakticky je ale rozsah montáže a zkoušek obdobný, jako při výrobě typu Škoda 27 Tr. V červenci byl dokončen první vůz, během prázdnin bylo možné vozidla potkávat při zkušebních jízdách pod plzeňskými trolejemi. Během měsíce září budou trolejbusy expedovány do Norska.

 

2020-08-13 spj 130815zou t18 pro bergen

  13. 8. 2020 - Solaris T18 pro Bergen na zkušební jízdě v Plzni (Ústřední hřbitov). Foto Jiří Šplíchal

 

Vozidla mají s ohledem na drsné klimatické podmínky oproti běžně produkovaným trolejbusům určité odlišnosti, například zesílenou tepelnou izolaci karoserie a celoplošná boční okna s dvojitými skly. Nezvykle u vozidel určených pro městský provoz působí vyšší polstrovaná sedadla vybavená dokonce bezpečnostními pásy, běžně používaná spíše v meziměstských linkových autobusech.

 

Zajímavostí je, že se jedná v historii už o druhou dodávku trolejbusů pro Norsko, na které pracovali Češi.
V roce 1972 dodala Škoda Ostrov do Bergenu celkem 20 vozidel typu 9 Tr. Trolejbusy byly, podobně jako současně vyráběná zakázka, speciálně vybaveny do severských podmínek. Na první pohled se lišily rovnými předními skly (typ 9 Tr byl běžně vybaven zaoblenými), které umožňovaly jejich lepší vyhřívání. Jednalo se tehdy o výrazný exportní úspěch, protože dodávky škodováckých trolejbusů do tzv. kapitalistických zemí byly v té době naprostou výjímkou, většina produkce směřovala do tehdejšího SSSR. Vozy 9 Tr se v Bergenu těšily oblibě, o čemž svědčí historický trolejbus zachovaný v místním muzeu.

 

1972 - Zkušební jízda 9 Tr pro Bergen na zkušební trati v Jáchymově

  1972 - Trolejbus 9 Tr pro Bergen na zkušební trati v Jáchymově. Státní oblastní archiv Plzeň, fond Škoda

 

Trolejbusový provoz v norském Bergenu je jedním z nejmenších na světě. Ve městě je provozována jediná linka o délce 7,2 km pouze se šesti trolejbusy značky Neoplan. Současná dodávka nových trolejbusů Solaris s výzbrojí Škoda by měla umožnit kompletní obnovu vozového parku a také elektrifikaci dvou autobusových linek. Síť by měla být rozšířena o 4,5 km, přičemž úsek vedený v centru města o délce 1,5 km bude provozován v režimu trakčních baterií.