Get Adobe Flash player

Nerealizovaný projekt trolejbusové trati do Nebočad

Málo známou kapitolou v historii městské dopravy je projekt trolejbusové trati z Děčína do Nebočad z roku 1909. Trať měla být pouze jednostopá, vycházela z dnešního Masarykova náměstí, vedla okolo Střelnice do Křešic, Boletic nad Labem a končila v Nebočadech u kapličky. Míjení vozů na trati mělo umožnit přepojování sběracího kabelu z vozidla na vozidlo. Trolejbus, respektive dle tehdejšího označení automobil s vrchním přívodem elektrického proudu, měl být systému Mercedes-Elektrique-Stoll s přívodem proudu kontaktním kabelovým vozíkem zavěšeným na trolejové vedení. Vozidla s dřevěnými skříněmi měla být dvounápravová pro 15 sedících a 9 stojících cestujících o váze 2,2 tuny. Pohon vozu by dle návrhu zajišťovaly dva trakční motory o výkonu po 15kW, které poháněly nápravu přímo. Trakční proud o napětí 500 V měla dodávat měnírna v areálu městské elektrárny pod zámkem, kde se předpokládalo také zřízení depa pro vozy.
Předložený projekt sice předpokládal investiční náklady ve výši 1/3 ceny tramvajové trati, ale pro nevyjasněné záležitosti finanční a odpor města kvůli předpokládanému vedení trolejbusů po historickém mostě přes Ploučnici se nakonec neuskutečnil. K doplnění je nutno také uvést, že obdobné trolejbusové tratě se na počátku 20. století také zkoušely v nedalekém saském Königsteinu a v Drážďanech. Tehdy se však v Německu říkalo trolejbusům Gleislose Straßenbahn, tedy bezkolejová tramvaj.
 Tady v Nebočadech dnes končí autobusová linka 9 jezdící do Děčína. Kdysi se sem plánoval trolejbus
Tady v Nebočadech dnes končí autobusová linka 9 jezdící do Děčína. Kdysi se sem plánoval trolejbus.
Foto Damir Holas (16. 3. 2005)

Kalendář akcí

loader