Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Články

Elektrická trakce v MHD včera, dnes (... a zítra)

Předmluva redakce

Náš spolupracovník Michal Lošťák zpracoval pro Stranu zelených na Praze 9, jejímž je členem, studii o významu elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Materiál se zabývá nejen metrem, tramvajemi a trolejbusy, ale i železnicí a ostatními městskými dopravními prostředky. S laskavým svolením autora vám tuto studii nyní přinášíme i my.

A teď již k samotné studii...

Elektrická trakce v dopravě, co to vlastně je? Tak tuto otázku si možná klade spousta lidí, kteří se dopravou příliš nezabývají. Jedná se o takové dopravní prostředky, k jejichž pohonu slouží elektřina a zároveň jsou závislé především na speciálních drážních tělesech a také na trolejovém vedení. Jejich velkou výhodou je, že jsou ekologické a zároveň jsou výrazným "městotvorným" prvkem.
Některé z nich pak představují i vysoký komfort cestování díky jejich vyšší cestovní rychlosti, což je dosaženo tím, že je tento dopravní prostředek plně preferován před ostatní dopravou . Nevýhodou pak je mnohdy finančně náročnější provoz, a to především díky nutnosti údržby zařízení potřebných k jejich provozu. Ano, řeč je především o tramvajích, trolejbusech, metru, ale i lanovkách aj. Snad mimo metra jejich vývoj, kromě vzestupů, zažíval také mnohdy těžké pády. V této studii se podíváme na vývoj jednotlivých typů městských dopravních prostředků nejen u nás, ale i ve světě, a to především v několika posledních desetiletích. Poukážeme na to, k jakým chybám v minulosti došlo, zkusíme nahlédnout do jejich budoucnosti a některé konkrétní elektrizované dopravní systémy si také stručně představíme.
Studii si ve formátu DOC (14 stran A4) můžete stáhnout zde.

Kalendář akcí

loader