Get Adobe Flash player

Linka č.10

Čočka linky 10

Autobus
Počátky historie linky č.10 jsou spjaty s linkou č.9. Dne 2.3.1954 byl prodloužen provoz linky č.9 z Dobré Vody do Suchého Vrbného a poté dále do Pohůrky a později na Škardu. Dne 1.9.1961 byl pak ze Škardy prodloužen do Srubce. V roce 1967 došlo k rozdělení této linky na linku č.9: Dobrá Voda - Suché Vrbné - Nádraží a linku č.10: Srubec - Suché Vrbné. Dne 15.1.1968 byla tato linka prodloužena až k nádraží a od 1.2.1972 pak na Náměstí 1.máje. Od 1.9.1976 dosáhla linka Nového Roudného a od 6.4.1987 byla prodloužena až do Vidova. Pravděpodobně ve stejném roce byla v Pohůrce přesměrována, nejezdila již do Srubce, ale do Kaliště. V této trase jezdí dodnes, část spojů je ukončena na návsi v Roudném a část na hranici města v Novém Roudném. V oblasti Roudného také došlo ke změně trasy, kdy dříve linka jezdila přímo přes náves první odbočkou z hlavní silnice od Českých Budějovic, nyní pokračuje o několik set metrů dále ve směru na Římov a na náves v Roudném přijede z jiné strany. Za zmínku stojí vysloveně vesnický provoz v úseku od zastávky U Jižní zastávky až do Vidova, objíždění malého parčíku na točně Roudné, náves a v neposlední řadě také nádherná konečná zastávka ve Vidově na návsi, v roce 2004 zrekonstruovaná. Tato linka se také vyznačuje tím, že v případě povodní bývá jako jedna z prvních přerušena a nebo odkloněna, protože projíždí nížinami kolem řeky Malše.
Hodně dlouhou dobu byla linka č.10 nejdelší linkou v síti MHD Č.Budějovice, měří 17,2 km, zatímco druhá nejdelší linka č.7 měla 16,6 km. Dnes je to vzhledem k zajíždění některých linek až hluboko za hranice Českých Budějovic již minulostí.

Vozový park

Provoz této linky zabezpečovaly a stále zabezpečují standardní vozidla, na jeden obrat od Nádraží do Vidova a zpět kolem 7.hodiny zajížděl v prosinci 2004 kloubový autobus, protože standardní nepobral všechny cestující. Později byl tento spoj řešen posilovým autobusem z Roudného, jedoucím tři minuty před pravidelným spojem, nyní je tento spoj uveden i v jízdním řádu. Po odvezení této posily pak ještě autobus čekají dvě cesty k TESCU na lince č.41 a pak až zatahne. Proto se nezřídka stává, že tuto posilu veze jeden ze dvou reklamních TESCOBUSů.

Současnost

Linka č.10 má význam pro obsluhu městské části Kaliště a zajišťuje i základní dopravní obslužnost vesnic Roudné a Vidov. Tomuto také odpovídají i intervaly, dnes jsou ovšem nedostatečné, protože na obou koncích linek (na Pohůrce a v Roudném) intenzivně vzniká nová rodinná výstavba a linka č.10 začíná být poměrně přetěžovaná. Řešení se nabízí v posílení intervalu na inkriminované části linky nebo převedení provozu do kloubových vozidel. Nyní na lince jezdí v pracovní dny škola ve špičce 4 standardní autobusy, v sedle 2. O prázdninách jezdí 3 vozy ve špičce, v sedle stejně jako ve školní dny dva vozy. Víkendovou a sváteční obsluhu pak zajišťuje pouze jeden vůz. Všechny celodenní pořadí jsou zagarantované jako nízkopodlažní.
Linka č.10 zajíždí i do obce Vidov, kde je na zdejší překrásné točně zachycen zapůjčený předváděcí Citelis
Linka č.10 zajíždí i do obce Vidov, kde je na zdejší překrásné točně zachycen zapůjčený předváděcí Citelis.
Foto Jan Přibyl (7. 10. 2003)
Dva autobusy na konečné v Kališti se v normálním provozu nesetkají, pokud jeden z vozů není odstaven pro poruchu...
Dva autobusy na konečné v Kališti se v normálním provozu nesetkají, pokud jeden z vozů není odstaven pro poruchu...
Foto Jan Přibyl (3. 4. 2006)

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader