Get Adobe Flash player

Linka č.12

Čočka linky 12

Autobus
S linkovým označením č.12 se mohli českobudějovičtí cestující poprvé setkat 1.9.1975, kdy byl zaveden provoz na lince Nádraží - Sídliště Pařížské komuny (dnes Pražské sídliště). Později byla prodlužena až do Havlíčkovy kolonie a od 1.4.1987 až k podniku Motor místo linky č.16, která byla mezitím prodloužena do Mokrého. Linka patří k poměrně krátkým (v jednom směru dokonce k nejkratším linkám MHD vůbec), ale jelikož je (obdobně jako u linky č.11) objezd Pražského sídliště řešen objezdem přes ulice Strakonickou, Plzeňskou a U trojice, je efekt krátké linky vyvrácen. Narozdíl on linky 11, která obsluhuje Palackého náměstí, linka 12 jezdí přes Sady a společně s linkou č.2 i Rudolfovskou ulicí. Ve druhé polovině 90. let o víkendu přejížděl na linku č.12 i autobus z linky č.16, tudíž intervaly byly velmi solidní. Nyní je již toto řešení minulostí a autobus na lince č.16 zůstává na své lince po celý den a do provozu linky č.12 nezasahuje. V oblasti Havlíčkovy kolonie tak dnes nalezneme dvě konečné, Malý jez a U Trati. Točna U Trati (bývalý Motor) je využívána pouze k návozu a odvozu zaměstnanců z podniku Motor a E.ON v blízkosti, ostatní spoje končí u Malého jezu. Za zmínku stojí i to, že autobusy této linky zajistí v pracovní dny odpoledne (v pracovní den škola, o prázdninách pak autobus z linky č.11) a večer (i o školních dnech, i o prázdninách) převoz pracujících od firmy Bosch k nádraží. Tyto rychlospoje byly do roku 2004 vedeny jako linka č.6, poté jako linka č.4 a nyní trochu paradoxně jako rychlospoje linky IDS č.104.

Vozový park

Vzhledem k tomu, že linka má obratiště v jednom směru a patří k těm kratším, velmi solidní intervaly (8 minut špička / 14 minut sedlo) dokázalo zajistit šest, resp. tři autobusy. Po roce 1989 se výprava ustálila po celou dobu až do dneška na 4 vozidlech vypravovaných ve špičce a dvou v sedle pracovního dne. Od 12.12.2004 jsou všechny spoje na této lince zajišťovány nízkopodlažními autobusy.
Za zmínku stojí i fakt, že na této lince byly ve druhé polovině 90.let zkoušeny také malokapacitní autobusy, ale o tom bude pojednávat samostatná kapitola o předváděcích vozidlech.

Současnost

Linka č.12 má podobnou historii jako blízká "jedenáctka". Trasa zůstává v podobném směru, navíc oproti historické trase je úsek do Havlíčkovy kolonie. Dnešní trasa linky je Havlíčkova Kolonie - Nádraží - Poliklinika Sever - Družba - Pražské sídliště. V provozu jsou v pracovní dny celoročně ve špičce 4 standardní nízkopodlažní autobusy, v sedle 2. Víkendy a svátky provozně zajišťuje 1 standardní nízkopodlažní autobus.
Vysokopodlažní autobusy již dnes na lince č.12 nespatříme. Na smímku Karosa B732 č.194 na točně Havlíčkova kolonie - U Trati, kam zajíždí pouze několik vybraných spojů
Vysokopodlažní autobusy již dnes na lince č.12 nespatříme. Na smímku Karosa B732 č.194 na točně Havlíčkova kolonie - U Trati, kam zajíždí pouze několik vybraných spojů.
Foto Jan Přibyl (30. 9. 2004)
Ve stejný den, ale na mnohem častěji využívané konečné zastávce Havlíčkova kolonie - Malý jez, je zachycen Citybus č.215
Ve stejný den, ale na mnohem častěji využívané konečné zastávce Havlíčkova kolonie - Malý jez, je zachycen Citybus č.215.
Foto Jan Přibyl (30. 9. 2004)

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader