Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Fotogalerie

Evropa

Varna

Varna je s asi třemi sty tisíci obyvateli třetím největším městem Bulharska a rozkládá se na pobřeží Černého moře, kde ji pod názvem Odesos založili v 6. století před naším letopočtem milétští Řekové Ačkoli je plné průmyslových podniků a nepříliš vzhledných sídlišť, určitě stojí za návštěvu, protože centrum je upraveno velice pěkně - v řadě ulic jsou záhony zeleně nebo stromořadí, což jim dává zajímavý nádech. Navíc je tu i námořní přístav, kam každý den připlouvá řada velkých majestátních lodí.
Školní trolejbus 9Tr (ex Plovdiv) v srpnu 1987 na v té době nevyužívané smyčce Vzraždane.
Školní trolejbus 9Tr (ex Plovdiv) v srpnu 1987 na v té době nevyužívané smyčce Vzraždane.
Foto Robert Kindl (1987) Archiv Jiřího Hertla
Městskou dopravu ve Varně zajišťuje společnost Gradski Transport autobusovými a trolejbusovými linkami. Na autobusových linkách se ale objevují i jiní dopravci, mnohdy se zajímavým vozovým parkem. V tomto článku, který vznikl především na základě návštěvy provozu v červenci 2004 se budeme věnovat trolejbusům.
Trolejbusová vozovna Vzraždane.
Trolejbusová vozovna Vzraždane.
Foto Robert Kindl (1987) Archiv Jiřího Hertla
Trolejbusová doprava ve Varně byla zahájena na Nový rok 1986, výstavba první tratě proběhla v předcházejícím roce. Původně se provoz, postupně rozšiřovaný o další úseky, rozrostl na šest linek, v roce 2004 byly ale v provozu jen čtyři. Síť je tvořena v podstatě třemi tratěmi, trolejbusové troleje vedou např. k železničnímu nádraží, rozlehlým sídlištím na severozápadě, místní televizi nebo komplexu Čajka. Na základě informací na zastávkových sloupcích (byť byly v azbuce a mnohdy hůře čitelné - tím se omlouvám za možné překlepy) se mi podařilo sestavit tuto tabulku provozních parametrů varenských trolejbusových linek:
Číslo linkyTrasaRozsah provozuInterval v pracovní dnyInterval o volných dnech
82ŽP Gara - Vladislavovo5:30 - 22:0010 minut15 minut
83Centr - TIS Sever5:30 - 22:0012 minut15 minut
86Kronščad - Počivko6:00 - 22:0015 minut20 minut
88TIS Sever - Asparuchovo5:45 - 19:2920 minut30 minut
Provoz linky 86 je obestřen otazníky - na Internetu jsem našel informaci, že linka měla být zprovozněna po rekonstrukci koncem roku 2003, ale během své návštěvy jsem neviděl žádné vozidlo (trolejbus ani autobus) s tímto označením. Trolejové vedení ale bylo (alespoň v části trasy linky) nataženo.
Vůz 14Tr evid.č. 243 na sídlišti ve čtvrti Vzraždane.
Vůz 14Tr evid.č. 243 na sídlišti ve čtvrti Vzraždane.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Co se týče vozového parku, v provozu jsem viděl pouze vozy 14Tr a 15Tr (ty jezdily na linkách 82 a 88). Všechny "kloubáky" 15Tr pocházejí z Ústí nad Labem a u varenských řidičů se prý těší velké oblibě a je faktem, že ze všech vozů, které jsem měl šanci vidět, se jevily v nejlepším technickém stavu. Ještě je nutno zmínit skutečnost, že ve Varně jezdí i ojeté trolejbusy 14Tr z Hradce Králové, které sem měly dorazit snad v roce 1998. Já jsem v provozu viděl jediný, a to evid.č. 172, který měl v Hradci číslo 12. Pokud jde o historii vozového parku, máme k dispozici informace od pana Martina Haráka, pocházející patrně ze srpna 1989. Tehdy bylo pro osobní dopravu k dispozici 15 vozů Škoda 14Tr/06 roku výroby 1985, 16 vozů 14Tr (bez konkrétnějšího určení série) o rok mladších a 14 kloubových trolejbusů DAC/Čavdar 317 ETR z roku 1988. Pro výcvik řidičů byly k dispozici 3 starší vozy 9Tr zakoupené z Plovdivu.
Trolejbus 14Tr evid.č. 138 na zastávce poblíž centra Varny.
Trolejbus 14Tr evid.č. 138 na zastávce poblíž centra Varny.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Tarif je nepřestupný, jízdné v době návštěvy bylo 0,5 leva (cca 8 - 9 Kč). Jízdenky se neprodávají v předprodejích ani automatech, ale cestující si je kupují přímo ve vozech u průvodčích (alespoň v trolejbusech to byly většinou ženy).
Trolejbus 14Tr evid.č. 150 vyjíždí ze zastávky poblíž centra Varny.
Trolejbus 14Tr evid.č. 150 vyjíždí ze zastávky poblíž centra Varny.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Ve srovnání s českými trolejbusovými provozy nepůsobí Varna příliš dobře, ale na bulharské poměry to asi až taková katastrofa nebude. Vozy jsou relativně dobře udržované (že jsou celkem staré je už věc jiná), člověk v podstatě nenarazí na to, že by trolejbusy "zdobily" nánosy stoleté nemyté špíny (jak je u některých našich provozů bohužel někdy obvyklé).
Vůz na údržbu vrchního vedení.
Vůz na údržbu vrchního vedení.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Co se týče trolejového vedení, velice slušnou úroveň mají tratě vedoucí na sídliště v severozápadní oblasti města - jsou tu dlouhé rovné úseky bez zatáček, na kterých trolejbusy dosahují slušných rychlostí. Brzdou provozu jsou ale křižovatky a některé oblouky - v těchto místech se zpravidla jezdí opravdu "krokem". Asi nejtragičtěji (i když jsem neprojel úplně celou síť) se mi jevila trať k železničnímu nádraží, kde byly troleje značně prověšené a trolejbusy tu jezdily také dost pomalu.
Některé vozy jezdí v modro - bílém nátěru, který respektuje barvy městského znaku.
Některé vozy jezdí v modro - bílém nátěru, který respektuje barvy městského znaku.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Jaká bude budoucnost provozu? Těžko říct. Vzhledem k finanční situaci Bulharska asi v dohledné době nelze očekávat nějaké větší investice do modernizace vedení nebo nákupu nových trolejbusů, ale právě to by Varně docela "sedlo". Město je už nyní plné aut (a rozhodně se nejedná jen o zahraniční turisty nebo "přespolní"), zatímco trolejbusy sice jezdí vytížené, ale mohly by být i vytíženější.
Trolejbus 14Tr evid.č. 172 kdysi vozil cestující v Hradci Králové, kde nesl evid.č. 12.
Trolejbus 14Tr evid.č. 172 kdysi vozil cestující v Hradci Králové, kde nesl evid.č. 12.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Kdo je z českých měst zvyklý na zastávky s jízdními řády všech projíždějících linek, bude ve Varně zklamán. Na označníku sice najdete čísla a trasy zastavujících linek, ale konkrétní jízdní řády zde nenajdete - jen intervaly na pracovní a volné dny a rozsah provozu.
Zastávkový sloupek MHD ve Varně.
Zastávkový sloupek MHD ve Varně.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Zajímavá je i autobusová doprava - vyskytuje se v ní celá řada různých typů autobusů. Doslova "žně" zde mohou zažít příznivci legendárních "čabajek" neboli Ikarusů 280. Stačí si stoupnout někam na křižovatku a chvilku počkat - určitě nějaký brzy přijede.
Průvodčí během prodeje jízdenek.
Průvodčí během prodeje jízdenek.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Trolejbus 15Tr evid.č. 502 (ex Ústí nad Labem) na lince 82. Tyto vozy se ve Varně těší značné oblibě místních řidičů.
Trolejbus 15Tr evid.č. 502 (ex Ústí nad Labem) na lince 82. Tyto vozy se ve Varně těší značné oblibě místních řidičů.
Foto Damir Holas (červenec 2004)
Návštěvu Varny lze rozhodně jedině doporučit. Když vyjde počasí, jde poznávání místní dopravy skloubit i s osvěžením v příjemně chladné mořské vodě.
Autobusy ve Varně Autobusy ve Varně Autobusy ve Varně Autobusy ve Varně
Při psaní tohoto materiálu jsem použil některé informace z článku o Varně na stránkách www.imhd.sk.

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader