Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Fotogalerie

Evropa

9Tr v Sofii

Historie trolejbusové doprava v Sofii byla, a je dosud neobyčejně zajímavá. Současný provoz je již druhý, když první vybudovali za války němečtí přátelé Bulharska a jedna úplně periferní trať (3,4 km) s dvěma trolejbusy fungovala mezi 14.2.1941 a 9.9.1944. Druhý provoz se rozjel v roce 1947, za vydatné pomoci pro změnu sovětských přátel, kteří dodali i své trolejbusy MTB-82. Tyto krásné (opravdu) vozy nezapřou vzor na opačné straně naší zeměkoule, a v Kyjevě se jeden dochoval do dnešních dnů. Škodovky představovaly druhou generaci druhého trolejbusového provozu. Prvních 30 vozů série 9Tr4 bylo vyrobeno v roce 1964, poté již byly dodávány další série, a poslední do Sofie dorazily v roce 1981. To už ale byly tyristorové hydrauliky. Celkem jich bylo (snad) 92 kusů. Některé sofijské trolejbusy byly ještě po vyřazení předány do dalších měst, kde se v osmdesátých letech hromadně zaváděly trolejbusy, a posloužily jako školní. (Takovéto školní devítky byly odhaleny mimo jiné v Perniku, Kazanlaku (kde už trolejbusy opět nejezdí) a Varně. Pro svou robustnost, a takřka nezničitelnost na bulharských ulicích tyto vozy vydržely velice dlouho, a velice mnoho. Další vývoj vozového parku je také neobyčejně pestrý. V roce 1967 sem ještě zabloudily německé trolejbusy od již menších přátel ze západního Německa, tedy byly zakoupeny vyřazené kloubové trolejbusy MAN/Kässbohrer/Kiepe 610 FEC 1 z Dortmundu. Další ojeté vozy přišly z Lince, a v roce 1988 tuto směsici doplnilo i 22 vozů 14Tr06. Těch se ale podnik velice rychle zbavil a prodal je již asi po čtyřech letech do Varny. Jakoby to nestačilo, tak v osmdesátých letech se v Sofii ještě objevily kloubové trolejbusy Ikarus/GANZ 280 T6, ZIU 682b - čili exportní ZIU 9, rumunské "zázračné" kloubové (stykačové) trolejbusy DAC 117E, a podobné 317 ETR, s bulharskou tyristorovou elektronikou Čavdar. Svezení posledně jmenovanými vozy skýtalo neobyčejně zajímavý zážitek. Dnes se v Sofii svezeme již kloubovými vozy Ikarus. Každopádně lze návštěvu Sofie velmi vřele doporučit.
ŽK Hadži Dimitar. Mezi špičkami se nikdo neobtěžoval jezdit do vozovny, a trolejbusy se pohazovaly
poblíž konečných volně po ulici.
ŽK Hadži Dimitar. Mezi špičkami se nikdo neobtěžoval jezdit do vozovny, a trolejbusy se pohazovaly poblíž konečných volně po ulici.
Foto Jiří Hertl (10. 5. 1988) - Archiv Jiřího Hertla
Levski. Sem dnes už trolejbusy nejezdí, tato trať, na níž bylo úrovňové trolejové křížení s elektrifikovanou
železnicí byla nahrazena normálněrozchodnou tramvajovou tratí. Celý tento prostor je nyní změněn k
nepoznání, neboť se zde (na samém okraji města) velice nutně musela postavit podzemní tramvajová smyčka.
Levski. Sem dnes už trolejbusy nejezdí, tato trať, na níž bylo úrovňové trolejové křížení s elektrifikovanou železnicí byla nahrazena normálněrozchodnou tramvajovou tratí. Celý tento prostor je nyní změněn k nepoznání, neboť se zde (na samém okraji města) velice nutně musela postavit podzemní tramvajová smyčka.
Foto Jiří Hertl (10. 5. 1988) - Archiv Jiřího Hertla
ŽK Ljulin. Konečná na samém okraji megalomanského panelového sídliště. Zde končilo město Sofia,
a dál už dávaly lišky dobrou noc.
ŽK Ljulin. Konečná na samém okraji megalomanského panelového sídliště. Zde končilo město Sofia, a dál už dávaly lišky dobrou noc.
Foto Jiří Hertl (10. 5. 1988) - Archiv Jiřího Hertla
Stočna gara. Na tomto kruhovém objezdu bylo v této době ukončeno 5 linek. Oranžový pruh na předním čele
neoznačoval ponor, ale byl převzat včetně modrého odstínu z rakouských kloubových trolejbusů první generace,
(Gräf-Stift GEO I.) které sem byly zakoupeny po svém vyřazení v Linci.
Stočna gara. Na tomto kruhovém objezdu bylo v této době ukončeno 5 linek. Oranžový pruh na předním čele neoznačoval ponor, ale byl převzat včetně modrého odstínu z rakouských kloubových trolejbusů první generace, (Gräf-Stift GEO I.) které sem byly zakoupeny po svém vyřazení v Linci.
Foto Jiří Hertl (10. 5. 1988) - Archiv Jiřího Hertla
Nadlez Naděžda. Y znamená U - učeben, čili školní vůz. č.1. Nováčci toho na vozech 9Tr nemohli mnoho zkazit.
Trolejové vedení vykazuje prvky brigád socialistické práce, čili splnit závazek, a honem do hospody.
Nadlez Naděžda. Y znamená U - učeben, čili školní vůz. č.1. Nováčci toho na vozech 9Tr nemohli mnoho zkazit. Trolejové vedení vykazuje prvky brigád socialistické práce, čili splnit závazek, a honem do hospody.
Foto Jiří Hertl (10. 5. 1988) - Archiv Jiřího Hertla
ŽK (což znamená sídliště) Hadži Dimitar. Ve špičkách se na konečných tvořila skrumáž čekajících trolejbusů.
ŽK (což znamená sídliště) Hadži Dimitar. Ve špičkách se na konečných tvořila skrumáž čekajících trolejbusů.
Foto Jiří Hertl (10. 5. 1988) - Archiv Jiřího Hertla
Garáže Iskar, spíše plocha za nimi, byla vyžívána jako popraviště, a současně hřbitov vyřazených trolejbusů.
Garáže Iskar, spíše plocha za nimi, byla vyžívána jako popraviště, a současně hřbitov vyřazených trolejbusů.
Foto Jiří Hertl (10. 5. 1988) - Archiv Jiřího Hertla

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader