Get Adobe Flash player

Konec trolejbusů Škoda 15 Tr v Plzni

 

121221 15tr plzen mk 01

Poslední plzeňský trolejbus Škoda 15 TrM při zvláštní jízdě na konečné Nová Hospoda
Foto: Miroslav Klas; 21. 12. 2012

 Mimořádnou jízdou pro příznivce dopravy a novináře, se v pátek 21. prosince 2012  rozloučil s Plzní jeden z legendárních typů vozidel městské hromadné dopravy. Kloubový trolejbus Škoda 15 TrM, evidenční  číslo 473, byl poslední svého druhu a stále dosud zasahoval do provozu na lince č. 16 až do čtvrtka 20. 12. Tímto dnem se v Plzni uzavřela etapa provozu vysokopodlažních kloubových trolejbusů.

 

Pro československá města nebyl dlouho k dispozici vysoce kapacitní trolejbus. Problém se řešil používáním vlečných přívěsů za standardními trolejbusy, ale toto řešení mělo vážné nedostatky. Začátkem osmdesátých let, byla zahájena v továrně v Ostrově nad Ohří sériová výroba nového dvounápravového trolejbusu Škoda 14 Tr s hranatou karosérií a moderní úspornou elektrickou výzbrojí s tyristory. V roce 1983 vznikly odvozením od svého menšího bratra, první dva prototypy dvoučlánkového kloubového trolejbusu Škoda 15 Tr, z nichž jeden byl o rok později zkoušen v provozu bez cestujících i v ulicích Plzně. Na svezení se s novým typem trolejbusu, si Plzeňané museli počkat až do července 1988 a to třetím vylepšeným prototypem vozu, který dostal evidenční číslo 414. Plzeňské dopravě sloužil až do roku 2000, ale dodnes je fyzicky dochován a počítá se  s ním po renovaci do muzejních sbírek Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.

 

121221_15Tr_plzen_mk_02

Pohled na zadní část plzeňského trolejbusu Škoda 15 TrM na konečné na Na Dlouhých. 
Foto: Miroslav Klas; 21. 12. 2012

 V letech 1993 až 1996 bylo ze sériové výroby dodáno do Plzně celkem 18 trolejbusů  Škoda 15 Tr (č.461-465, 466-478), z nichž čísla 466 až 478 byly v modernizované verzi označené jako 15TrM. Vozy se od těch starších odlišovaly novými čely navrženými architektem Kotasem, lepším vybavením interiéru vozidla a méně hlučnými nápravami. Pět nejstarších vozů (461-465), bylo vyrobeno již v roce 1991 pro města v zemích bývalého SSSR. Protože je ale původní zákazník neodebral, o dva roky byly odkoupeny do Plzně.

 

Kloubové trolejbusy byly v Plzni nasazovány především na vytížené lince č.16 z Doubravky na Bory. Přes letní prázdniny je dopravní podnik ale nasazoval i na lince č.12, z Božkova na Novou Hospodu a nebo o Dušičkách na lince č.11 k Ústřednímu hřbitovu. Objevovaly se také jako posily na dělnických spojích linek 17 a 18 na Borská pole. K postupnému vyřazování starších kloubových trolejbusů začalo v souvislosti s dodávkami nových nízkopodlažních typů již roce 2007 a bude uzavřeno ke konci roku 2012. Některé bývalé plzeňské trolejbusy Škoda 15 Tr, byly odprodány do jiných měst, například do Ústí nad Labem a nebo do ukrajinského Tarnopolu. I poslední vyřazované trolejbusy by neměly skončit na šrotišti, ale po repasy u českobudějovické firmy, budou prodány patrně opět na Ukrajinu a do Bulharska.

 

Trolejbus typu Škoda 15 Tr měl obě zadní nápravy hnané stejnosměrnými elektrickými motory a díky tomu jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu a

nebo za náledí byly vynikající. Velkým přínosem dopravě byla i vysoká přepravní kapacita až 145 cestujících. Vozy Škoda 15 Tr byly dodány do většiny měst s trolejbusovou dopravou v bývalém Československu a také do měst SSSR jako je  Kyjev, Riga, Tallin a Simferopol . Různě upravené verze typu, byly exportovány i do amerického San Francisca, iránského Teheránu nebo maďarského Szegedu.

 

Autor textu: Zdeněk Kresa a Miroslav Klas

Miroslav Klas


Vyhledávání

Přihlášení

Kalendář akcí

loader