Get Adobe Flash player

trolejbusy

 

Plzeňské trolejbusy

Škoda 14Tr ev. č. 448 (r. v. 1991, modernizace 2003)
Škoda 14Tr ev. č. 448 (r. v. 1991, modernizace 2003) na lince 10 u zastávky Mrakodrap.
Foto Lukáš Vrobel, 14. srpna 2006
Trolejbusy jsou nejmladším dopravním prostředkem v plzeňské městské hromadné dopravě. Zároveň je však plzeňský trolejbusový provoz nejstarší dochovaný v České republice.
Poprvé vyjely do ulic trolejbusy 9. dubna 1941 na trati od městských lázní do Doubravky. Síť se postupně rozšiřovala, ne všechny trolejbusové tratě zůstaly v provozu doposud. Na severu města byly trolejbusy nahrazeny tramvajemi a zmizely také z náměstí Republiky. Nejnovější trolejbusová trať vede od nádraží Jižní Předměstí Borskou ulicí kolem areálu Škody Transportation na Karlov a odtud přes křižovatku u obchodního centra Borská pole zatáčí na Folmavskou ulici. Obsluhuje přilehlé průmyslové podniky a na křižovatce Folmavská / U Nové Hospody se větví, přičemž přímý směr tvoří spojku s tratí na Novou Hospodu a trať odbočující vlevo pokračuje kolem dalších firemních areálů ke konečné Borská Pole, Teslova. Trať byla po letech váhání a příprav otevřena 27. 8. 2010. Předchozí rozšíření sítě (pokud nepočítáme krátké přeložky a úpravy) představuje trať Doudlevce - Bory, Heyrovského, která pochází z roku 1998.
Škoda 15Tr ev. č. 463 (r. v. 1991)
Škoda 15Tr ev. č. 463 (r. v. 1991) na lince 16 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká.
Foto Lukáš Vrobel, 23. září 2006
Až do roku 2010 bylo v provozu šest trolejbusových linek označených čísly 10 - 14 a 16. Linkové vedení v současnosti (2013) vypadá takto:

 

 

 

 

 

 

10

(Černice) - Čechurov, rozcestí - Náměstí Milady Horákové - Doudlevce, ETZ - U trati - Goethova - Hl. nádr. ČD, Americká - Prokopova - Doudlevce, ETZ - Náměstí Milady Horákové - Čechurov, rozcestí - (Černice)

11

CAN, Husova - Tylova - Mrakodrap - Hl. nádr. ČD, Americká - Gambrinus - Stavební stroje, Rokycanská - Pietas - Hřbitovní - Ústřední hřbitov II

12

Nová Hospoda - Domažlická, Četrans - Zátiší, Línská - Skvrňany, Škoda VII. brána - CAN, Tylova - Tylova - Mrakodrap - Hl. nádr. ČD, Americká - Mikulášská - Sladkovského, Hospic - Částkova, Sušická - Božkov ( - Letkov)

13

Doubravka, Na Dlouhých - Na Dlouhých - Stavební Stroje - U prazdroje - Anglické nábřeží - U trati Doudlevce ETZ - Slovany, nám. M. Horákové - Bručná - Čechurov, rozcestí - Černice, K Plzenci - Černice [ - Černice, K Cihelnám ( - Černice, nákupní zóna)]

14

Hl. nádr. ČD, Americká - Goethova (zpět) - Zimní stadion - Doudlevce ETZ - Doudlevce - Tyršův most ( - U Teplárny - Bory, Heyrovského)

15  Lobzy, pod vrchem - Stavební stroje, Rokycanská - Šumavská - Hl. nádr. ČD, Americká - U práce, Americká - Jižní Předměstí, Borská - NC, Folmavská  - Nová Hospoda (jen některé spoje) - Borská Pole, Teslova
16

Doubravka, Zábělská - Habrmannovo nám. - IV. poliklinika - Těšínská - Stavební stroje - Gambrinus - Hl. nádr. ČD, Americká - Mrakodrap - Tylova (zpět) - Jižní předměstí - Dobrovského - Fakultní nemocnice Bory - U Teplárny - Bory, Heyrovského

17 Doubravka, Zábělská - IV. poliklinika - Stavební stroje - Hl. nádr. ČD, Americká - U práce, Americká - Jižní Předměstí, Borská(tam) - Tylova (zpět) - NC, Folmavská - Nová Hospoda
18 CAN, Husova - Koperníkova - Jižní Předměstí, Borská (tam) - Tylova (zpět) - NC, Folmavská - Borská Pole, Teslova
Škoda 24Tr ev. č. 499 (r. v. 2005)
Škoda 24Tr ev. č. 499 (r. v. 2005) na konečné linky 12 Letkov, kam zajíždí několik spojů z Božkova mimo trolejové vedení na dieselový agregát.
Foto Lukáš Vrobel, 14. srpna 2006
Trolejbusy jezdí pouze v denním provozu. Linka 14 je v provozu jen v pracovní dny, linka 11 celotýdně zatahuje dříve, kolem 22. hodiny. Linky 10 - 14 jsou obsluhovány vozy běžné délky. Intervaly na linkách jsou krátké a většinou vyhovují provozním nárokům v obsluhovaných oblastech. Na lince 12 je pro dopravu do Škodovky zaveden v ranní špičce interval 2 - 6 minut - a to už nejslavnější období tohoto podniku pominulo a nároky na přepravu zaměstnanců bývaly ještě větší.
Linka 16 je kloubová. Dříve bylo možné zahlédnout kloubový trolejbus i na lince 12. Linky 17 a 18 jsou v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů, přičemž vozy na linku 17 přejíždějí z linky 16 a na linku 18 přejíždějí z linky 11.
Škoda 14Tr ev. č. 453 (r. v. 1991) ve stavu před modernizací
Škoda 14Tr ev. č. 453 (r. v. 1991) ve stavu před modernizací na lince 13 před městským muzeem.
Foto Lukáš Vrobel, 10. května 2002
Na linkách 10, 13 a 16 se intervaly pohybují ve špičkách obvykle mezi šesti až deseti minutami, v sedle činí 10, 12 nebo 15 minut a o víkendu 12 nebo 15 minut, na lince 16 8 a 12 minut. Linka 11 je v provozu celotýdně v jednotném intervalu 15 minut. Nejslabší provoz má linka 14, kde intervaly činí ve špičkách přibližně 20 a v sedle a večer přibližně 50 minut.
Škoda 24Tr v karosérii Citelis ev. č. 505 (r. v. 2006)
Škoda 24Tr v karosérii Citelis ev. č. 505 (r. v. 2006) na lince 12 u zastávky Mrakodrap.
Foto Lukáš Vrobel, 14. srpna 2006
Většina trolejbusových linek má dvě varianty trasy, linka 15 dokonce tři, jedna varianta však vždy převažuje. Další odlišností proti všem variantám tras jsou zátahy do vozovny nebo výjezdy z vozovny, které probíhají s cestujícími a jsou vyznačeny v jízdních řádech. Nepočítáme-li jízdy do vozovny, nedochází na trasách trolejbusových linek k větvení spojů. Výjimkou bylo vedení linky 13 v Černicích od 14. března do 30. listopadu 2005, kde vybrané spoje odbočovaly k nákupní zóně ze zastávky K Plzenci a míjely tak zastávky Černice náves a Černice.
Škoda 21TrACI ev. č. 488 (r. v. 2002)
Škoda 21TrACI ev. č. 488 (r. v. 2002) na lince 10 na konečné Doubravka, Na Dlouhých.
Foto Lukáš Vrobel, 18. července 2003
Nejstaršími plzeňskými trolejbusy jsou vozy Škoda 14 Tr z let 1987 - 1991, z nichž již všechny prošly modernizací. Pro tato vozidla používá dopravce označení 14TrM, které ale ve skutečnosti patří typu vozů, který vyráběla Škoda Ostrov v letech 1995 - 2003. Do Plzně žádný takový vůz dodán nebyl.
Kloubové trolejbusy jsou v Plzni již pouze nízkopodlažní, jedná se o typy Škoda 25 Tr Irisbus Citelis a Škoda 27 Tr Solaris (karoserie vychází z městského autobusu Solaris Urbino 18).  Dříve PMDP provozovaly vozy 15 Tr a 15 TrM z let 1991, 1995 a 1996, poslední z nich (vůz č. 473) dojezdil 21. 12. 2012.
Trolejbusy Škoda 14Tr
Trolejbusy Škoda 14Tr na konečné linky 12 Božkov. Vlevo ev. č. 421 (r. v. 1988), která dnes jezdí v kazašské Alma-Atě.
Foto Lukáš Vrobel, 10. května 2002
V letech 2001 - 2004 byl vozový park obnovován nízkopodlažními trolejbusy běžné délky s pomocným dieselovým agregátem Škoda 21TrACI (předtím byl v letech 1999 - 2000 v provozu prototyp). Pohon na naftu je u těchto trolejbusů skutečně jen nouzový a vůz je na agregát schopen jen velmi pomalé, nesmírně velmi hlučné a nepříliš dlouhé jízdy, o čemž se mohou cestující přesvědčit při výlukovém provozu mimo trolejové vedení nebo na spojích linky 13 vedených na konečné Černice, K Cihelnám a Černice, nákupní zóna. U těchto spojů řidič před vjezdem do obratiště Černice, kde končí trolejové vedení, zapne pomocný agregát, jde stáhnout sběrače a poté jede na naftu na jednu ze zmíněných konečných, kde se obrátí na kruhovém objezdu a vrací se zpět. Na zastávce Černice jsou opět vztyčeny sběrače a jede se zpět směr Lobzy.
Tento manévr podnikají dva až tři spoje za hodinu, obvykle v intervalu 24 minut. Ostatní spoje linky jsou vedeny v celé délce pod trolejemi jen na konečnou Černice.
V současné trase jezdí linka 13 od 1. prosince 2005, předtím se od 14. března jezdilo k nákupnímu centru ze zastávky Černice, K Plzenci.
Škoda 15TrM ev. č. 472 (r. v. 1996, modernizace 2005)
Škoda 15TrM ev. č. 472 (r. v. 1996, modernizace 2005) na konečné linky 16 Doubravka, Zábělská.
Foto Lukáš Vrobel, 23. září 2006
S trolejbusy Škoda 21Tr(ACI) byly unifikovány autobusy Škoda 21Ab, které jsou také v Plzni v provozu.
Od roku 2004 jsou dodávány nízkopodlažní trolejbusy typu Škoda 24Tr Irisbus. Jedná se o autobusy Karosa-Renault CityBus 12M (ev. č. 497 - 503, r. v. 2004 a 2004) a Karosa Citelis 12M (od ev. č. 504, r. v. 2006) s elektrickou výzbrojí ze Škody Electric.
Pomocným naftovým agregátem jsou vybaveny pouze některé vozy, jiné jej nemají, ale jeho zabudování je možné.
Škoda 21TrACI ev. č. 490 (r. v. 2002)
Škoda 21TrACI ev. č. 490 (r. v. 2002) na konečné vybraných spojů linky 13 Černice nákupní zóna, kam dojel se staženými sběrači na pomocný naftový agregát ze zastávky Černice, K Plzenci.
Foto Lukáš Vrobel, 13. července 2005
Trolejbusy Škoda 24Tr s dieselovým agregátem obsluhují od 1. září 2005 na lince 12 spoje vedené z konečné Božkov do Letkova. Úsekem bez trolejového vedení projíždí v každém směru pět spojů v pracovní dny a v neděli a sedm spojů v sobotu. Protože se jedná o úsek s velkým stoupáním, nasazovat sem vozy 21TrACI není možné.
I v Božkově dochází ke stahování a nasazování sběračů ručně. Přitom vozy 21TrACI i 24Tr by měly být schopny stažení sběračů dálkově ze stanoviště řidiče a dálkové nasazení sběračů by bylo umožněno umístěním naváděcí "stříšky" na troleje. Pro řidiče by to bylo pohodlnější i bezpečnější a zároveň by se zkrátila jízdní doba.
Škoda 24Tr Irisbus ev. č. 497 (r. v. 2004)
Škoda 24Tr Irisbus ev. č. 497 (r. v. 2004) na konečné linky 13 Lobzy, Pod Vrchem.
Foto Lukáš Vrobel, 13. srpna 2005
Do Plzně byly dále dodávny vozy Škoda 25 Tr Irisbus, které jsou kloubovou verzí 24 Tr. V posledních letech byly tyto typy vystřídány Škodami 26 Tr a 27 Tr, které mají karoserii od Solarisu (12 metrů a 18 metrů). Výhledově se počítá s dodávkami právě těchto typů trolejbusů.
V plzeňských ulicích se také vzhledem k výrobě trolejbusů zkoušejí trolejbusy určené pro jiná města v ČR i zahraničí.
Před nasazením současných typů trolejbusů se v provozu vystřídaly vozy Škoda 3 Tr, 6 Tr, 7 Tr, 8 Tr, 9 Tr a 9 TrHT a T 11. Vůz 9 TrHT č. 323 se díky soukromé osobě a sdružení ŠKODA - BUS klub podařilo zachovat a začít s jeho opravou. Poté byl trolejbus prodán PMDP, v letech 2010 - 2011 byl zrekonstruován a zařazen mezi historická vozidla. Dále se v bývalém Muzeu Škoda zachoval vrak vozu 3 Tr3, který v roce 2012 zrekosntruovalo do vystavovatelného stavu interaktivní muzeum Techmania.
V 50. - 70. letech jezdily trolejbusy i s přívěsy Sodomka a Karosa D 4 a Karosa B 40.
Škoda 15Tr ev. č. 465 (r. v. 1991, modernizace 2005)
Škoda 15Tr ev. č. 465 (r. v. 1991, modernizace 2005) na lince 16 v zastávce Mrakodrap.
Foto Lukáš Vrobel, 23. září 2006
Plzeňské trolejbusy jezdí v zeleno-šedo-bílém nebo zeleno-bílém nátěru (u vozů Škoda 24Tr není šedá použita), do kterého byly starší vozy postupně přelakovány z původního červeno-krémového provedení. Posledním červeno-krémovým trolejbusem byla Škoda 14Tr ev. č. 406 z roku 1987, která byla v dubnu 2005 odprodána do ruského Archangelska, ačkoli byly snahy o její zachování v původním nátěru jako vzpomínky na dobu červených trolejbusů.
Celovozové reklamní nátěry jsou u trolejbusů rozšířeny podstatně méně než u tramvají a autobusů, většinou se používají pouze samolepky umístěné na původní barevný podklad. Celovozový polep, i když o reklamu v pravém slova smyslu nejde, mají 4 kloubové trolejbusy Škoda 27 Tr. Jedná se o polep propagující ROP Jihozápad, z jehož přispěním byla nová vozidla pořízena.
Trolejbusy Škoda 14Tr zleva ev. č. 459 a modernizovaná 460 (oba r. v. 1991)
Trolejbusy Škoda 14Tr zleva ev. č. 459 a modernizovaná 460 (oba r. v. 1991) na lince 13 na nejmenší trolejbusové smyčce v ČR v Plzni - Černicích. Dnes odtud většina spojů pokračuje k nákupní zóně.
Foto Lukáš Vrobel, 18. července 2003
Plzeňské trolejbusy využívají vozovnu Cukrovarská, která je společná s autobusy. Tato vozovna sloužila původně tramvajím a po její přestavbě na autobuso-trolejbusovou zůstaly na zemi ležet odpojené koleje, které jsou tu dodnes. Dokonce zde stále fungují dílny těžké údržby tramvají, vozy se sem ale musí dopravovat ze Slovan na tahači.
Škoda 24Tr ev. č. 503 (r. v. 2005)
Škoda 24Tr ev. č. 503 (r. v. 2005) na lince 12 u zastávky Mrakodrap.
Foto Lukáš Vrobel, 14. srpna 2006
Výhledově by se měla síť trolejbusů nadále rozvíjet. V úvahu přichází zatrolejování významných autobusových linek číslo 33 Muzeum - Rondel - Fakultní nemocnice Lochotín - Košutka, Krašovská a 41 v úseku Muzeum - Brněnská - Vinice, to je ale v dohledné době nepravděpodobné.
 
Trolejbusy Škoda 14Tr zleva ev. č. 431 a 429 (oba r. v. 1989)
Trolejbusy Škoda 14Tr zleva ev. č. 431 a 429 (oba r. v. 1989) na cvičné jízdě na náměstí Milady Horákové.
Foto Lukáš Vrobel, 13. července 2005
Hovoří se také o obsluze Roudné trolejbusy - po autobusové lince 20 z centra. Nahradit trolejbusem celou významnou autobusovou linku 30 by bylo obtížné, ale pokud by byly realizovány všechny výše uvedené tratě, došlo by k jejímu zkrácení a omezení.
Plány na rozvoj sítě i obnovu vozového parku jsou velkolepé. Doufejme, že se je podaří v příštích letech alespoň částečně naplnit.
Minulý rok byly vyřazeny poslední trolejbusy řady 15 Tr - viz článek z rozlučkové jízdy.

 

Konec trolejbusů Škoda 15 Tr v Plzni

 

121221 15tr plzen mk 01

Poslední plzeňský trolejbus Škoda 15 TrM při zvláštní jízdě na konečné Nová Hospoda
Foto: Miroslav Klas; 21. 12. 2012

 Mimořádnou jízdou pro příznivce dopravy a novináře, se v pátek 21. prosince 2012  rozloučil s Plzní jeden z legendárních typů vozidel městské hromadné dopravy. Kloubový trolejbus Škoda 15 TrM, evidenční  číslo 473, byl poslední svého druhu a stále dosud zasahoval do provozu na lince č. 16 až do čtvrtka 20. 12. Tímto dnem se v Plzni uzavřela etapa provozu vysokopodlažních kloubových trolejbusů.

 

Pro československá města nebyl dlouho k dispozici vysoce kapacitní trolejbus. Problém se řešil používáním vlečných přívěsů za standardními trolejbusy, ale toto řešení mělo vážné nedostatky. Začátkem osmdesátých let, byla zahájena v továrně v Ostrově nad Ohří sériová výroba nového dvounápravového trolejbusu Škoda 14 Tr s hranatou karosérií a moderní úspornou elektrickou výzbrojí s tyristory. V roce 1983 vznikly odvozením od svého menšího bratra, první dva prototypy dvoučlánkového kloubového trolejbusu Škoda 15 Tr, z nichž jeden byl o rok později zkoušen v provozu bez cestujících i v ulicích Plzně. Na svezení se s novým typem trolejbusu, si Plzeňané museli počkat až do července 1988 a to třetím vylepšeným prototypem vozu, který dostal evidenční číslo 414. Plzeňské dopravě sloužil až do roku 2000, ale dodnes je fyzicky dochován a počítá se  s ním po renovaci do muzejních sbírek Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.

 

121221_15Tr_plzen_mk_02

Pohled na zadní část plzeňského trolejbusu Škoda 15 TrM na konečné na Na Dlouhých. 
Foto: Miroslav Klas; 21. 12. 2012

 V letech 1993 až 1996 bylo ze sériové výroby dodáno do Plzně celkem 18 trolejbusů  Škoda 15 Tr (č.461-465, 466-478), z nichž čísla 466 až 478 byly v modernizované verzi označené jako 15TrM. Vozy se od těch starších odlišovaly novými čely navrženými architektem Kotasem, lepším vybavením interiéru vozidla a méně hlučnými nápravami. Pět nejstarších vozů (461-465), bylo vyrobeno již v roce 1991 pro města v zemích bývalého SSSR. Protože je ale původní zákazník neodebral, o dva roky byly odkoupeny do Plzně.

 

Kloubové trolejbusy byly v Plzni nasazovány především na vytížené lince č.16 z Doubravky na Bory. Přes letní prázdniny je dopravní podnik ale nasazoval i na lince č.12, z Božkova na Novou Hospodu a nebo o Dušičkách na lince č.11 k Ústřednímu hřbitovu. Objevovaly se také jako posily na dělnických spojích linek 17 a 18 na Borská pole. K postupnému vyřazování starších kloubových trolejbusů začalo v souvislosti s dodávkami nových nízkopodlažních typů již roce 2007 a bude uzavřeno ke konci roku 2012. Některé bývalé plzeňské trolejbusy Škoda 15 Tr, byly odprodány do jiných měst, například do Ústí nad Labem a nebo do ukrajinského Tarnopolu. I poslední vyřazované trolejbusy by neměly skončit na šrotišti, ale po repasy u českobudějovické firmy, budou prodány patrně opět na Ukrajinu a do Bulharska.

 

Trolejbus typu Škoda 15 Tr měl obě zadní nápravy hnané stejnosměrnými elektrickými motory a díky tomu jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu a

nebo za náledí byly vynikající. Velkým přínosem dopravě byla i vysoká přepravní kapacita až 145 cestujících. Vozy Škoda 15 Tr byly dodány do většiny měst s trolejbusovou dopravou v bývalém Československu a také do měst SSSR jako je  Kyjev, Riga, Tallin a Simferopol . Různě upravené verze typu, byly exportovány i do amerického San Francisca, iránského Teheránu nebo maďarského Szegedu.

 

Autor textu: Zdeněk Kresa a Miroslav Klas

Miroslav Klas

Vyhledávání

Přihlášení

Kalendář akcí

loader